Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
091208-subaru-forester-xt
091208-subaru-forester-xt
091208-subaru-forester-xt
091208-subaru-forester-xt

Subaru Forester 2,5 XT gör comeback i Sverige

Subaru Forester gör comeback som den riviga crossover den en gång var. Äntligen kommer Forester 2,5 XT till Sverige och med 230 hästar och 320 Nm blir Forester en av de snabbaste i klassen.

 Det var inte med några muntra miner Teknikens Världs testlag återvände efter första testet av Subaru Forester med bensinmotorn på två liter. Den 150 hästar starka boxermotorn fick bannor både för sin prestanda och förbrukning. När vi senare fick tag i Forester med dieselmotorn framstod den som en helt annan bil. Nu kommer Forester med ett tredje motoralternativ och frågan är om upplevelsen bli lika annorlunda igen.

Subaru har äntligen bestämt sig för att ta in Forester 2,5 XT till den nordiska marknaden. Med den 2,5 liter stora bensinboxern blir Forester ett riktigt rivjärn. 230 turboladdade hästkrafter och 320 Nm vid 2 800 r/min gör att bilen skottar iväg från 0-100 km/h på 7,1 sekunder med manuell låda. Automatväxlande låda finns som tillval. Precis som Forester 2,5 XT av föregående generation är den nya bilen en duglig dragbil. Tillåten släpvagnsvikt är 2 000 kilo, med B-körkort får man dra 1 485 kilo.

Forester 2,5 XT finns redan för omgående leverans och i Sverige blir grundpriset 329 900 kronor. För det priset får man inte bara den turbokickande motorn utan även rikligare standardutrustning och ett för bilen klädsamt huvscoop.

Test- & provkörningar