Subaru Legacy visas i New York
Lagom till 20-årsjubileet för modellnamnet Legacy lanserar Subaru den senaste generationens Legacy. 2010-års Legacy är den största hittills och kommer med en ny CVT-låda. I övrigt är allt som vanligt på en Subaru, det vill säga boxermotor, fyrhjulsdrift och starka motorer.
New York International Auto Show drar igång nästa vecka och då planerar Subaru att visa sin kanske allra viktigaste modell på USA-marknaden. Nya Subaru Legacy har en tuff uppgift framför sig då den ska konkurrera med alla möjliga duktiga tyskar och svulstiga amerikanare. Det är tydligt att nya Legacy riktas framförallt mot amerikanska köpare. Redan när bilen visades som koncept på den senaste Detroitsalongen stod det klart att nya Legacy växer betänkligt jämfört med utgående generation. Nya Legacy är 35 millimeter längre, 90 millimeter bredare och 80 millimeter högre än nuvarande modell. De större proportionerna ska mestadels märkas i baksätet där benutrymmet har förbättrats.
Eftersom Legacy framförallt riktas mot amerikanska affärsmän har även bagageutrymmet växt. Numera ska det inte vara några problem att få in fyra golfbagar i sedanmodellen. Bakluckans öppning har bredare samtidigt som lasttröskeln har sänkts för enklare lastning. Det återstår att se hur rymlig kombin blir. När det gäller designen av interiören har Subaru haft Active och Quality Feeling som ledord. Exakt vad det innebär i praktiken vet nog ingen, men av bilderna att döma är det en interiör med skarpa veck som möter föraren och de åkande. Den konventionella handbromsen har bytts mot en elektronisk. Den treekrade ratten är helt ny och ser ut att vara fullbelamrad med knappar för stereo och farthållare. Bakom ratten sitter växelpaddlar som styr Subarus nyutvecklade Lineartronic CVT-låda.
Vill man inte ha den steglösa automatlådan kan man välja antingen en konventionell femstegad automat eller en sexväxlad manuell låda. Subaru har ännu bara släppt information om Legacy i amerikanskt utförande. Standardmotorn i USA blir en 2,5-liters boxerfyra som ger 170 hästkrafter och 230 Nm. Nästa steg är en turbomatad version av samma motor som ger 265 hästar och 350 Nm. Denna kallas 2,5GT. Toppversionen kallas 3,6R och bjuder på 256 hästkrafter och 334 Nm. Den nya sexcylindriga 3,6-litersmotorn ersätter den gamla på 3,0 liter och är enligt Subaru en kompakt sak som har samma dimensioner som den gamla. Alla motorer kombineras naturligtvis med fyrhjulsdrift.
Exteriört känner vi igen formerna från Legacy Concept som visades strax efter årsskiftet i Detroit. Nya Legacy har betydligt mer uttrycksfulla linjer än sin föregångare som ofta har kallats anonym men snygg. Frågan är vad nya Legacy kommer att kallas. Den nya bilen har fått säregna drag och ett bredare intryck, bilen ger helt klart ett intryck av att ligga stadigt på vägen.
Nya Legacy kommer till Europa i september. Det finns ännu inga bekräftade uppgifter om europeiska motoralternativ men lita på att vi kommer att kunna välja en mindre bensinmotor samt Subarus kritikerrosade boxerdiesel.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se