Subaru ska visa Forester e-Boxer Hybrid i Genève
Japanska Subaru ska på bilsalongen i Genève nästa månad visa upp första steget i märkets europeiska elektrifieringsstrategi.
Klockan 10.45 den 5 mars, det vill säga under den första av Genèvesalongens två pressdagar, ska Subaru avtäcka e-Boxer som de kallar för första steget i sin kommande elektrifiering av drivlinor i Europa. Då ska de även avslöja vilka två modeller som ska få ta del av den nya drivlinan.
Bilden ovan visar ett e-Boxer-emblem på vänster dörrblad. Tittar vi noggrant på plåtveck och backspegelfot ser vi att det är en Forester det handlar om. I januari, för nästan exakt en månad sedan, avtäckte Subaru en modellversion vid namn Forester e-Boxer på bilsalongen i Singapore. Det är sannolikt samma modell vi kommer att få se i Genève. I så fall handlar det om en fyrcylindrig boxermotor på 2,0 liter, 145 hästkrafter och 188 newtonmeter som arbetar tillsammans med en 13,6 hästkrafter och 65 newtonmeter stark elmotor som är placerad i CVT-lådan Lineartronic. Till elmotorn hör ett litiumjonbatteri på 4,8 Ah (amperetimme). Självklart är bilen fyrhjulsdriven. Bagageutrymmet är något mindre än i en icke hybriddriven Forester på grund av drivlinan. Enligt WLTP-körcykeln är förbrukningen 0,71 liter per mil. Enligt den japanska körcykeln (JC08) är siffran 0,54 liter per mil.
Så här beskriver Subaru sin hybridsatsning:
”Spänning genererar el. Och vi är stolta över att kunna presentera vårt nya sortiment av Boxer-motorer på Genèves bilsalong. Det finns hybrid, och det finns den kraftfulla e-Boxer. Upptäck hybrid, på Subaru vis den 5 mars 2019.”
Subaru Forester e-Boxer är alltså en vanlig elhybrid, det vill säga ingen laddhybrid. Sent i fjol presenterade Subaru modellen Crosstrek Hybrid i USA (Crosstrek heter i Europa XV) som är just en laddhybrid. Den har också en boxermotor som huvudsaklig drivkälla, men går inte under benämningen e-Boxer.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se