Subaru Viziv – boxer, diesel och hybrid
På den ovanligt nyhetstäta Genèvesalongen framstår Subarus monter som relativt nyhetsbefriad. Högst nyhetsvärde besitter Viziv som är ett fyrhjulsdrivet boxerdieselhybridkoncept.
Med lilla crossovern XV har Subaru bara doppat tårna i det heta crossoversegmentet men på Genèvesalongen visar japanerna tecken på att vilja ge sig i kast med konkurrensen fullt ut. Konceptbilen Viziv är en crossover av modernaste snitt med hög markfrigång och sportiga coupéformer. Enligt Subaru själva säger Viziv en hel del om hur en framtida Subaru-crossover kan komma att se ut.
Drivlinan är en ”Boxer Diesel Hybrid”, och det säger väl egentligen det mesta. Förbränningsmotorn är Subarus väl beprövade 2,0-litersdiesel och växellådan är den nästan lika välkända CVT-lådan som bland annat finns i Legacy. Nya är däremot de tre elmotorer som ger dieselmotorn understöd. En elmotor driver på framaxeln medan två driver varsitt bakhjul. Genom att låta elmotorn på ytterhjulet driva mer kan hybridsystemet underlätta hård kurvtagning. Elmotorerna driver bilen ensamma direkt efter start och i låga hastigheter men när det börjar gå fortare hoppas dieselmotorn igång för att hjälpa till.
Subaru nämner ingenting om eventuell serieproduktion av konceptbilen eller hybridsystemet men lita på att det här inte är det sista vi ser av vare sig Viziv eller Boxer Diesel Hybrid-systemet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se