Subaru WRX STI tS Type Ra – endast för Japan
En ny generation av Subarus prestandasedan WRX STI är på gång. Innan dess ska förstås en sista specialversion dyka upp. Versionen heter tS Type Ra och kommer endast att säljas i Japan.
Ända sedan 1990-talets Impreza GT har Subaru haft en tradition av att erbjuda prestandasedaner med hög nivå kul per krona. Senaste reinkarnationen av idé har burit namnet WRX STI (sedan man, officiellt, har klippt banden med Impreza-serien). En helt ny generation är dock på väg, och vi har redan sett bilen i konceptform.
Innan nya WRX STI dyker upp är det dock dags för en sista (förmodligen) specialversion. Namnet må lite se ut som slumpmässigt valda knapptryck på ett tangentbord, men versionen lystrar faktiskt till WRX STI tS Type Ra, och kommer endast att finnas tillgänglig på den japanska hemmamarknaden.
Nytt på tS Type Ra är bland annat en uppdaterad chassi- och stötdämparsättning, som ska förbättra varvtiderna på bana, en ny styrutväxling, i förhållandet 11:1, samt Brembobromsar med grova skivor och sexkolvsok fram. Dessutom får man 18-tumshjul och Bridgestone Potenza-däck i 245/40-format.
Exteriört känns modellen igen på specialfärgen Tangerine Orange Pearl, även om andra kulöralternativ finnes. Väljer du till NBR Challenge-paket, åsyftande på Subaru deltagande i Nürburgrings 24-timmarslopp i år, får du dessutom en kolfibervinge bak och Recarostolar.
Motormässigt har inget förändrats, motorn är fortfarande samma tvåliters fyrcylindriga boxer som i Japan-specifikation ger 305 hästkrafter via en sexväxlad låda.
Endast 300 exemplar kommer att byggas totalt av Subaru WRX STI tS Type Ra, varav maximalt 200 med NBR Challenge-paket.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se