Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
110420-subaru-xv-shanghai
110420-subaru-xv-shanghai
110420-subaru-xv-shanghai
110420-subaru-xv-shanghai Foto: Administrator

Subaru XV Concept – högbyggd Impreza

I New York kan Teknikens Världs utsände Daniel Frodin titta på nya Subaru Impreza i sedanutförande. På andra sidan Stilla havet kan Hans Hedberg titta på nya Impreza i halvkombiutförande och med tillägget XV.

Subaru har valt det något udda upplägget att premiärvisa två bilar samtidigt på två olika platser i världen. Anledningen är att det under veckoslutet pågår två stora bilsalonger, i Shanghai och i New York. För Teknikens Världs räkning är Daniel Frodin på plats i New York medan Hans Hedberg har styrt mot Shanghai. Hans Hedberg kan, bland mycket annat, titta på konceptbilen Subaru XV.

 Den giftigt gröna konceptbilen säger förmodligen en hel del om hur nästa generation Subaru Impreza kommer att se ut, både i halvkombiutförande och som en lite högre och terrängtåligare XV-variant. Vid utformningen av XV-konceptet säger sig Subaru ha utgått från det lite oväntade ledordet ”Protren”, som är en sammanskrivning av ”Professional tool” och ”Trendy design”. Med det menar de att bilen kombinerar funktionalitet med trendig design.

 Subaru XV Concept är utstyrslad med höjd fjädring, plastsjok runt hjulhusen och takrails. Bilen är självklart fyrhjulsdriven och utrustad med en 2,0 liter stor boxermotor med CVT-låda. Konceptbilens mått säger oss att nya Impreza växer något jämfört med föregångaren. 445 centimeter på längden, 180 centimeter på bredden, 162 centimeter på höjden och ett 264 centimeter långt axelavstånd gör nya Impreza några centimeter större på alla ledder.

Läs mer