Subaru XV – direktrapport från provkörningen
Peo Kjellström har tagit sitt pick och pack och begett sig till Estlands huvudstad Tallinn. Där är han för att köra Subaru XV för första gången, en bil som ger honom en skakande upplevelse.
Hallå PeO Kjellström, du är i mysiga Tallinn har jag hört, och kör nya Subaru XV. Berätta?
– Mardröm. Flyget inställt på morgonen. Fyra timmars väntan på Arlanda. Ankommer när det är mörkt, sedan blir det becksvart och så börjar det regna riktigt ordentligt. Underbart! Men Subaru Nordic har inte haft det lätt heller, de har fått styra om allting, det var nära att allt ställdes in.
Haha, det var ju otur. Men skit i det nu. Bilen!
– Tja, en Subaru Impreza av den version vi får om några år, fast helt annorlunda kaross förstås och högre med 22 centimeter markfrigång. Man kan ju tycka vad man vill om utseendet, men det är rätt okej tycker jag. Finns värre fulingar på marknaden utan att nämna några namn.
Och den går bra?
– Beror på hur man ser det. Subaru har styvat upp chassit rejält med rejäla bussningar i fjäderbenen och andra förstärkningar. Det gör Subaru XV till en av de körgladaste i C-klassen för mindre crossovers. Styrningen är okej men inte mer, lite död i mittläget. Men samtidigt blir den sanslöst stötig i staden och över ojämnheter. Som en sportbil, där det är acceptabelt, men detta är ju en femdörrars familjebil!
Fyrhjulsdriven förstås?
– Jajamen, konstant fyrhjulsdrift, och den vet vi ju att den fungerar bra.
Komfort?
– Stötigheten har jag redan nämnt. Ljudnivån är heller inte bra, jag tycker de borde gå ett varv till med isoleringsmattorna för det är mycket vägljud och även en del mekaniskt slammer. Detta är, än en gång, inte idealiskt för en familjebil.
Motoralternativ?
– Det enda riktigt vettiga är en tvålitersdiesel på 147 hästkrafter. Det finns även två bensinmotorer, en på 114 hästar som är på tok för klen och en tvåliters på 150 hästar som inte finns tillgänglig här. Ingen av dem är i närheten av miljöklassning men i klassammanhanget är de marknadsledande.
Kupén?
– Subaru har försökt skärpa till sig men det är ett halvhjärtat försök. Överdelen av instrumentpanelen och dörrinsidorna är mjuka och rent av lite premium. Men därunder härskar hårdplatsen i all sin härlighet. Men, tolv mil i framstolarna gjorde inte ont i alla fall och baksätet är rymligt.
Prismässigt, var hamnar den?
– Den blir dyrare än exempelvis Kia Sportage och Mitsubishi ASX, men klart billigare än Nissan Qashqai som du ju måste beställa som +2 för att få fyrhjulsdrift. BMW X1 och Audi Q3 som Subaru Nordics ledning vill se som konkurrenter är betydligt dyrare men också bättre.
– I klartext innebär det att den 2,0D som jag provkörde kostar från 259 900 kronor. Billigast, 1,6 bensin, går loss på 219 900 kronor. Importören tror att XV kommer att bli en storsäljare. Nja, säger jag. I mars är det upp till bevis, då är det försäljningsstart.
Okej, och nu Tallinn! Härlig stad har jag hört!
– Säkert, den verkar vacker, men flyget hem går snart. Flygturen tar bara en timme och jag landar samma tid som jag lyfte. Tänk om man hade den timmen extra varje dag!
Det vore nåt! Tack PeO.
– Så lite.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se