Subarus fyrhjulsdrift 40 år i år
Japanska Subaru har sedan 1972 specialiserat sig på två saker – boxermotorer och fyrhjulsdrift. I år är det fyrtio år sedan den första modellen Leone kom med fyrhjulsdrift.
Två saker har utmärkt Subaru på tekniksidan genom åren. Det ena är boxermotorn som hittat sig ner i Subarus motorrum sedan 1965, men det andra av det japanska märkets signum är fyrhjulsdriften som i år firar 40 år.
Det började 1972 med lanseringen av Subaru Leone kombi 4WD. Kombin togs fram som ett smidigare och mer lättkört alternativ till andra terränggående fordon på marknaden. Världen hade några år tidigare fått se fyrhjulsdrift i en personbil i GT-vagnen med det övermäktiga namnet Jensen Interceptor. Just Jensen Motors ingenjörer gick dessutom över till Subaru sedan Jensen blev amerikanskägt 1970.
Tack vare boxermotorn lyckades man hålla en låg tyngdpunkt i bilen och när man lyckats göra den dyra tekniken lite billigare att tillverka kom så småningom alltså Leone med permanent fyrhjulsdrift.
40 år senare har nära tolv miljoner fyrhjulsdrivna bilar sett dagens ljus. Bland de mer namnkunniga fyrhjulsdrivna modellerna finns Subaru Pickup, Legacy och så värstingrallymodellen Impreza som lanserades 1993 och kom att definiera rallyscenen från mitten mot slutet av 90-talet.
Den senaste Subarun BRZ har förvisso tappat fyrhjulsdriften till förmån för bakhjulsdito men boxermotorn finns kvar. Bilen samutvecklades med Toyota som då får heta GT 86. Vad Teknikens Världs Linus Pröjtz tycker om bilen kan du läsa i senaste numret av Teknikens Värld nummer 9/2012 som finns i butik nu.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se