Foto: Patrik Lindgren

Sundbyberg vill införa trängselskatt

Sundbybergs kommun vill bli den tredje kommunen i landet som inför trängselskatt. Betalstationer på Enköpingsvägen norr om Stockholm ska minska buller, ge bättre luft och ett säkrare närområde.

De styrande i Sundbybergs kommun utanför Stockholm föreslår ett införande av trängselskatt längs Enköpingsvägen. Centerpartiet, Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i Sundbyberg har lagt fram en budget där en punkt är ett förslag om utredning av hur en trängselskatt ska kunna införas för att minska genomfartstrafiken i kommunen.

– Vissa som bor längs med vägen vill inte använda balkongerna för att det låter och dånar. Många upplever också att den är trafikosäker och att köerna är långa. Ett sätt att lösa det är att införa en genomfartsavgift, säger Martin Solberg, gruppledare för Miljöpartiet i Sundbybergs kommun till Dagens Nyheter.

Enligt förslaget ska en avgift endast tas ut när ett fordon kör längs hela Enköpingsvägen genom Sundbyberg. Den ena betalstationen ska placeras vid gränsen mot Solna och den andra i väster mot Stockholm.

LÄS MER: Trängselskattens förseningsavgift en kassako för staten

För att Sundbybergs kommuns förslag om trängselskatt ska kunna sättas i verket måste det klubbas igenom av riksdagen som också måste ändra lagen om vilka kommuner som får ta ut trängselskatt. Sundbyberg skulle i så fall bli den tredje kommunen i landet efter Stockholm och Göteborg. Utredningen av trängselskatteförslaget väntas vara klar efter sommaren och därefter skickas ärendet vidare till regeringen och sedan till riksdagen för omröstning.

LÄS MER: S, V och MP vill ha hårdare miljözoner i Stockholm

Hur hög avgiften ska bli är inte bestämt, men den kan följa samma modell som Stockholm där en passage under rusningstid kostar 45 kronor. I stället för att köra Enköpingsvägen är det troligt att många bilister väljer att köra en omväg längs Uppsalavägen för att undvika avgiften. Det ser inte de styrande i Sundbyberg som någon risk.

– Poängen är inte att bara flytta genomfartstrafiken till en grannkommun, det är att minska den. Har man en kilometer längre att köra så kanske det blir mer attraktivt att ta bussen eller tunnelbanan, säger Martin Solberg till Dagens Nyheter.