Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren

Suvar håller liv i diesel i Europa

Efterfrågan på dieselmotorer sjunker i så gott som alla bilkategorier. Utom bland suvarna. Och därmed håller sig andelen dieselbilar i Europa fortfarande över 30 procent.

2011 var året då dieselbränslet var som allra mest populärt i Europa. Jakten på låga koldioxidutsläpp resulterade i allt fler dieselbilar och vid året slut var andelen dieslar så hög som 56 procent. 2014 kom kravet på rening enligt Euro 6 vilket gjorde dieselmotorn dyr. Andelen började att sjunka. Året därpå avslöjades den stora dieselskandalen vilket blev början till slutet för dieselbränslet i Europa.

2019 väntas (helåret är ännu inte sammanställt) andelen dieslar av nybilsförsäljningen stanna vid drygt 30 procent. Nedgången har bromsats av efterfrågan på mellanstora och stora suvar. Den är en kategori bilar som säljer väldigt bra samtidigt som det saknas elbilar och laddhybrider i klassen. Under 2019 års första tio månader såldes drygt 620 000 dieselbilar i segmentet där det framför allt var Volkswagen Tiguan och Peugeot 3008 drev försäljningen.

Tuffast har dieselbilarna haft i kompaktklassen där försäljningen med oljebrännare rasat med 45 procent under åren 2015 till 2018 vilket betyder cirka 600 000 färre sålda dieslar 2018 jämfört med tre år tidigare. Utvecklingen väntas fortsätta och analytiker gissar att diesel blir ett relevant bränsle bara i klassen stora suvar. Att efterfrågan på framför allt de bilarna ökar betyder ändå att antalet sålda dieselbilar per år väntas bli i det närmaste oförändrad de kommande åren.

LÄS OCKSÅ: EU siktar på ännu tuffare CO2-regler

När EU:s allt tuffare utsläppsregler börjar att slå till med full kraft under de kommande tre åren kommer tillverkarna att marknadsföra sina dieslar – med lägre koldioxidutsläpp än bensinarna – hårt. Det gäller då framför allt de stora suvarna och högprestandabilar. När elektrifieringen till slut slår igenom även i suvklassen så dyker dock andelen dieslar även i den klassen. Några tillverkare har också övergivit diesel helt. Toyota erbjuder ingen dieselmotor i nya RAV4 och Honda har följt efter med sin CR-V. Nästa version av Nissan Qashgai väntas presenteras utan dieselmotor. Några tillverkare planerar också eldrivna mellanklassuvar.

Volkswagen dominerar försäljningen av dieselbilar i Europa, trots dieselskandalen för drygt fyra år sedan. Men den omdebatterade 1,6-litersdieseln säljs inte och BMW planerar att sluta sälja sin lilla 1,5-litersdiesel. I stället är det de större dieslarna på fyra och sex cylindrar som fortfarande säljer – och då i de större och dyrare bilarna.

Bilklasserna med flest dieslar i Europa januari-oktober 2019

Kompakt suv, 621 242

Kompakt, 527 846

Små suvar, 443 112

Premium mellan suv, 274 454

Småbilar, 254 241

Mellan premium, 252 022

Stora premium, 226 379

Mellanklass, 222 571

Premium kompakt suv, 195 447

Kompakt premium, 186 300

Premium stor suv, 152 910

Flest sålda dieslar i Europa januari-oktober 2019

Volkswagen Golf, 120 170

Volkswagen Tiguan, 114 587

Skoda Octavia, 97 996

Peugeot 3008, 88 151

Volkswagen Passat, 80 949