Svensk vagnpark åldras i lågkonjunkturen
Personbilarna i Sverige blir allt äldre när exporten av nyare bilar ökar samtidigt som färre skrotar sina äldre bilar och i stället lagar dem. Det menar fordonsanalysföretaget Vroom, bilhandelsplatsen Wayke och Motorbranschens Riksförbund, MRF.
Lågkonjunkturen påverkar större köp, framför allt bilköp. Det leder till att vagnparken blivit äldre. Enligt en ny analys som sammanställts av Vroom, Wayke och MRF framgår att snittåldern på bilar på svenska vägar ökat från 10,4 år till 11,4 – på tre års tid. Antalet skrotade bilar under första kvartalet 2023 är lägre än på 14 år.
– Svenskarna väljer att lappa ihop sina gamla bilar i stället för att skrota dem och köpa en nyare. Jag tror att många skjuter så många köp de kan på framtiden just nu, särskilt sådana som kräver ett lån, man väntar och åker runt i sin gamla bil i förhoppningen att räntorna ska sjunka framöver, säger Martin Fransson, vd på Wayke, i ett pressmeddelande.
Samtidigt sjunker nybilsregistreringarna, vilket är en trend som beräknas hålla i sig ett tag framöver, och det finns en problematik kring exportering av nyare bilar (upp till fem år). Exporten av bilar upp till fem år har ökat med 52 procent under Q1 i år, jämfört med samma period 2022.
– Det finns mycket pengar att tjäna för både säljare och köpare genom att sälja bilen till ett land som har en starkare valuta. Exporten till euroländer ökar påtagligt och intresset för svenska begagnatmarknaden är rekordhög, säger Thomas Bergman, försäljningschef på Vroom.
På den digitala bilhandelsplatsen Wayke har man sett skillnad på bilar som ligger ute till försäljning. De blir snabbt äldre och generellt är de nästan dubbelt så gamla jämfört med bilarna som såldes för fem år sedan. Snittåldern för en bil till salu på Wayke är 6,4 år (för alla bilannonser) och 7,2 för begagnatannonser.
Och enligt MRF får verkstäderna i landet allt mer att göra, eftersom nyare bilar är svåra att laga själv i och med digitaliseringen i bilarna. Däckförsäljningen har ökat, och även jobb som fälgrenovering, lagning och byte av vindrutor samt rostlagning.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se