Svenska priset på bensin och diesel rekordhögt
Aldrig tidigare har bensin och diesel i Sverige kostat så mycket som i dag.
I dag justerades bensin- och dieselpriset på mackarna i Sverige. Blyfri 95-oktanig bensin höjdes med tio öre till 15,96 kronor per liter och diesel höjdes med samma belopp till 15,86 kronor per liter. Priserna gäller bemannade drivmedelsstationer. På obemannade stationer är priset 15 öre lägre.
Med dessa priser har vi i dag slagit nytt svenskt rekord i högt drivmedelspris. Sist det slogs rekord var i mars 2012 då bensinen noterades för 15,93 kronor per liter och dieseln för 15,34 kronor.
Sedan dess, under sex års tid, har priset pendlat mellan strax över tolv kronor litern (strax lver elva kronor för dieseln) till strax över 15 kronor. I fjol pendlade bensinen mellan 13,57 och 14,72 kronor medan dieseln låg mellan 13,10 och 14,55 kronor.
En intressant iakttagelse med dagens bensinpris är priset för ett fat råolja. Det ligger i dag på cirka 80 dollar vilket kan jämföras med det tidigare rekordåret 2012 då ett fat kostade cirka 120 dollar. Råoljepriset är alltså cirka 33 procent lägre i dag än för sex år sedan, ändå är drivmedelspriserna högre än de var då. Det kan tyckas märkligt, men är det inte alls då svaret på det höga priset stavas skatter.
– Detta visar hur den svenska skattepolitiken med årliga automatiska skattehöjningar slår mot företag och hushåll utanför Stockholm. Till detta kommer att regeringen har aviserat en kilometerskatt som ytterligare höjer kostnaderna för företag runt om i Sverige och infört en flygskatt, säger Ulf Perbo, som är näringspolitisk chef på Transportföretagen, och fortsätter:
– Vidare kommer den ändrade fordonsskatten (det så kallade bonus-malussystemet) främst att ge bonusar till bilar i Stockholm medan malusen (extraskatter) belastar bilar som är vanliga på landsbygden.
Transportföretagen betonar att Sverige är ett av Europas mest transportberoende länder där företagen har långa avstånd till sina marknader och de flesta hushåll baserar sitt vardagsliv på bilen. De anser att valet av att ha de högsta transportskatterna är en riskfylld strategi om Sverige ska hålla ihop.
Transportföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation inom transportnäringen, inklusive motor- och petroleumbranscherna och säkerhetsbranschen, samt är en förbundsgrupp inom Svenskt Näringsliv.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se