Svenskar vill göra Stockholm till elbilzon
Sju av tio svenskar vill att inga andra bilar än elbilar ska tillåtas i Stockholm om tio år. Det menar i alla fall elbolaget Fortum som har frågat dryga 1 000 svenskar om deras syn på elbilar.
På lördag denna vecka demonstreras den första elmacken i Humlegården i Stockholm. Stockholms stad och elleverantören Fortum har inlett ett samarbete med målet att göra Stockholm till en av världens ledande elbilsstäder. Runt om i staden ska laddstolpar för elbilar sättas upp. Tanken är att elbilsägare ska kunna ladda sin bil samtidigt som de springer ärenden på staden. Hur det blir i praktiken med det är oklart, elbilar är ju som bekant inte en lika vanlig syn i Stockholm som stora suvar. Som en del i projektet kommer dock fem bilar att byggas om till fullt fungerande plug in-hybrider och det är väl dessa som ska ladda sina batterier vid laddstolparna som ska sättas upp lite här och där i staden. Stockholms stad och Fortum är i alla fall lyriska över projektet.
– Stockholm jobbar aktivt för att bli en miljövänligare stad och nu satsar vi än mer på att minska utsläppen från bilar i stadsmiljön. Att hitta lösningar för laddstationerna för elbilar är ett första steg för en framtida hållbar infrastruktur i staden, säger Ulla Hamilton (m), miljö- och fastighetsborgarråd.
Fortum backar upp projektet med att de har genomfört en undersökning som visar att det svenska folket är positivt till att Stockholm görs om till en elbilzon. Enligt elleverantören Fortums undersökning är 68 procent av svenskarna för att enbart elbilar tillåts i Stockholm om tio år. 54 procent tycker dessutom att el är det mest miljövänliga drivmedlet för bilar. Undersökningen genomfördes under perioden 26 juni till 30 juni och baseras på svar från 1 006 personer.
Elleverantören Fortum tror stenhårt på el som framtidens drivmedel för bilar. Enligt deras beräkningar skulle en storskalig övergång till elbilar och plug in-hybrider leda till ett minskat koldioxidutsläpp på upp till 12 miljoner ton per år, vilket motsvarar hela Sveriges utsläppsmål för 2020.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se