Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Vi testar hur bra Isofix-fästena i olika bilar är
2 AV 2
Foto: Hyundai

Sverige billigaste bil – nya Hyundai i10

Nu är priserna klara på uppdaterade Hyundai i10. Trots en rejäl prishöjning är den fortfarande Sveriges billigaste bil. 

För ett par månader sedan nåddes vi av nyheten att Hyundai uppdaterar sin lilla krabat i10 med digital instrumentering och nya varselljus, fyra år in på livscykeln. Men då visste vi inte vad den skulle komma att kosta. 

Det vet vi nu. Instegspriset blir 164 900 kronor och därmed är Hyundai i10 Sveriges billigaste bil. Dacia Sandero kostar från 174 900 kronor enligt deras hemsida, Kia Picanto från 181 900 kronor och Nissan Micra från 186 300. Enligt rykten ska Mitsubishi Space Star sniffa på 180 000-kronorsstrecket, men deras prislista går inte att komma åt just nu, och i10:s storebror Hyundai i20 går att få för 179 900 kronor om man inte kryssar för någonting extra. 

Snitsigare varselljus märks på uppdaterade i10.
Snitsigare varselljus märks på uppdaterade i10.
Snitsigare varselljus märks på uppdaterade i10.
Den till höger är den tuffare i10 N Line.
Den till höger är den tuffare i10 N Line.
Den till höger är den tuffare i10 N Line.
Automatlåda är tillbehör.
Automatlåda är tillbehör.
Automatlåda är tillbehör.
Instrumenteringen är numera digital.
Instrumenteringen är numera digital.
Instrumenteringen är numera digital.
1 AV 4
Snitsigare varselljus märks på uppdaterade i10.
Foto: Hyundai
2 AV 4
Den till höger är den tuffare i10 N Line.
Foto: Hyundai
3 AV 4
Automatlåda är tillbehör.
Foto: Hyundai
4 AV 4
Instrumenteringen är numera digital.
Foto: Hyundai

Ändå är det en rejäl prishöjning för i10. Den gamla Hyundai i10 står fortfarande listad på deras hemsida för 144 900 kronor, vilket motsvarar en höjning med 20 000 kronor. Inga småpotatis, även om bilen ser ut som en sådan. 

Vill man ha lite mer utrustning kan man beställa Advanced-utförande för 179 900 kronor i stället för Essential. Exakt vad som ingår framgår inte av Hyundais pressmeddelande, men båda modellerna har en trecylindrig motor på 67 hästkrafter. Mer pulver får man i den fyrcylindriga i10 N Line för 199 900 kronor, då med 100 hästkrafter. 

Det enklaste Essential-utförandet går också att privatleasa för 2 495 kronor per månad i tre år. Inte ens det är särskilt billigt, men så är det nuförtiden. Inflationen går ingen säker från, inte ens minibilarna.