Sverigepremiär: Citroën DS5 Hybrid4
Teknikensvarld.se var på plats när Citroën visade upp nya DS5 Hybrid4 och dieselhybridtekniken som trots 200 hästkrafter får ner förbrukningen till 0,38 liter/milen.
Citroën DS5 presenterades för snart ett år sedan, och nu har modellen anlänt till Sverige. Bilen är det senaste tillskottet till Citroëns DS-linje, som är tänkt som finalternativet till Citroëns C-modeller. Tvärtemot vad tidigare rykten gjort gällande förnekar man från Citroëns sida att DS ska bli ett fristående märke, ungefär som Lexus är för Toyota. Däremot talar bland annat den stora, lyxiga konceptbilen Numero 9 som visades upp på bilsalongen i Peking sitt tydliga språk – Citroën vill upp i premiumklassen.
Materialen känns solida och ”premium”, men att design fått gå före funktion märks rätt snart. Displayerna är blanka och halvknepiga att läsa när solen skiner, bagageutrymmet som inte var jättestort från början har blivit ännu mindre med dieselhybriden Hybrid4:s skrymmande batterier. Utan batterier är bagagevolymen 468 liter enligt VDA-norm, men det sjunker till 325 liter i Hybrid4. Batterierna håller i 10 000 mil eller tio år, men än så länge saknas prisuppgift på vad ett utbytesbatteri kommer gå loss på. Drivlinegarantin är på fem år.
Hybrid4 kommer med två motorer –en 1,6 liter stor dieselfyra på 163 hästkrafter och 300 newtonmeter samt en elmotor på 37 hästkrafter och 200 newtonmeter. Tillsammans ger de alltså bilen 200 hästkrafter och 500 newtonmeter. Under den korta provturen går DS5 Hybrid4 förhållandevis tyst och bekvämt. Fjädringen är fast och bilen känns följsam på vägen, men det mest imponerande är motorn som inte behöver mer än 3,8 liter per mil trots effekten. 0-100 km/h går på 9,2 sekunder och toppfarten är 211 km/h. Den ganska mörka interiören piggas upp ljuset som släpps in genom det lätt tonade glastaket.
Fyra körlägen finns att välja mellan. Auto-läget som själv räknar ut hur mycket motor och kraft som behövs lär bli mest använt. Då slår motorn över till att använda så lite energi som möjligt, medan bilen i Sport-läge ger full effekt från bägge motorer. Vill man så går det att köra helt på eldrift i ZEV-läge (Zero Emission Vehicle) men då blir räckvidden bara ett par kilometer. 4WD-läget kopplar in bakhjulen som drivs av elmotorn och är inställd att ge så mycket grepp som möjligt.
Elmotorn har som många andra liknande motorer ingen växellåda och varvar ur vid 7 500 varv i minuten, vilket betyder att den stängs av i farter över 120 kilometer i timmen.
Tre utrustningspaket finns att välja på, Design, Style eller Sport. Beroende på motor och utrustning kostar DS5 från 269 900 kronor för en grundutrustad DS5 THP 155 Aut6 med en direktinsprutad fyra på 1,6 liter och 155 hästkrafter. Då ingår bland annat ESP, regnsensor, klimatanläggning och antisladd. Samma 1,6-litersmotor finns dessutom i en trimmad version med 200 hästkrafter och 275 newtonmeter.
Dieslarna finns med och utan mikrohybridsystem, och motorerna är på 1,6 liter och 112 hästkrafter och 270 newtonmeter (miljöbil) alternativt 2,0 liter, 163 hästkrafter och 340 newtonmeter.
Storleksmässigt ligger DS5 ungefär i samma klass som Audi A5 och Volvo V60, med en längd på 4 530 mm, bredd på 1 871 mm, 1 539 mm på höjden och en markfrigång på 113 mm.
Missa inte Mikael Stjernas provkörning av bilen i nummer 24/2011. Vad han tycker om bilen kan du dessutom se på Teknikens Världs webb-tv.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se