Sverigepremiär för Citroën C4 Picasso facelift
I helgen har de extra lastvänliga versionerna av Citroën C4 premiär i de svenska bilhallarna. Men de båda, C4 Picasso och Grand C4 Picasso, är inte nya, det säger inte ens Citroën själva.
En guldstjärna i kanten ska ges till Citroën på en gång. När andra tillverkare envisas med att sätta etiketten ”ny” på sin gamla bilmodeller så fort de bytt ut en hjulbult så presenterar Citroën här sin C4 Picasso som en ”facelift”.
C4 Picasso, och den större Grand C4 Picasso, omfattas nu av Citroëns nya komfortstrategi ”Citroën Advanced Comfort”. Komfort har ju alltid varit fransmännens, och främst Citroëns, gebit och nu tar man nya tag inom området. Någon luftfjädring likt gamla Citror får vi inte se men däremot en ny fjädringsgeometri med nya fästpunkter och nytt material i stolar.
Även nya tekniska funktioner bidrar till komfort och där har C4 Picasso nu ett uppdaterat infotainmentsystem med en talstyrd sjutums pekskärm med stöd för Apple CarPlay och i ett senare skede (första kvartalet 2017) även med Android Auto.
Föraren får nu assistans av hjälpmedel som skyltavläsare, adaptiv farthållare, automatisk parkeringshjälp, dödavinkelnvarnare med mera.
Kosmetiskt så syns ansiktslyftningen tydligast i fronten, även om den inte är övertydlig. "Grillen" är numera tvådelad där den nedre har växt på bredden och omfamnar dimljusen medan den övre är högt placerad och tar sig an registreringsskylten.
En ny bensinmotor på 130 hästkrafter (PureTech 130 Stop & Start) tar nu plats i motorpaletten.
Priserna startar på 199 900 kronor för C4 Picasso och 214 900 kronor för den 17 centimeter längre Grand C4 Picasso.
C4 Picasso debuterade som modell 2006 och kom 2013 sin andra upplaga. Senaste testet i Teknikens Värld skedde i nummer 5/2015 där modellen (e-HDi 115) hamnade sist efter Volkswagen Golf Sportsvan TDI 110 och BMW 218d Active Tourer. Bilen var inte lika stabil som den större Gran C4 Picasso och hade en trött motor men gillades för sin luftig kupé, fina runt-om-sikt och stora bagageutrymme.
Citroën C4 Picasso är den version av C4 som säljer sämst enligt den senaste statistiken från branschorganisationen BilSweden. Vi får se om nya… förlåt, faceliftade C4 Picasso kan råda bot på det.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se