Sverigepremiär för Lexus NX 300h i helgen
Den står utställd på bilsalongen i Paris, men det hindrar den inte från att ha svensk premiär nu i helgen. Vi talar förstås om Lexus nya hybridsuv NX 300h som kostar från 361 700 kronor.
Teknikens Värld har redan varit iväg och provkört Lexus NX 300h. Vi föll för designen, körkänslan och utrymmena. Nu är det snart din tur att få ta del av Lexus nya hybridsuv eftersom den har premiär här i Sverige redan nu i helgen, alltså parallellt med att den står utställd på bilsalongen i Paris. Det hör inte till vanligheterna att en ny bilmodell har säljpremiär hos handlarna parallellt med att den står i en fin monter på en stor salong.
Lexus NX 300h har två elmotorer, en på 143 hästkrafter fram och en på 68 hästkrafter bak, som arbetar tillsammans med en 2,5-liters bensinmotor på 155 hästkrafter. Många siffror men tillsammans ligger det maximala effektuttag på mer sansade 197 hästkrafter.
0-100 km/h går på 9,2 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Förbrukningen vid blandad körning ligger på 0,51 liter per mil (en till två centiliter högre om bilen är av utrustningsnivåerna Comfort eller F Sport).
NX 300h finns med både framhjulsdrift och med fyrhjulsdrift. 12 000 kronor extra kostar drivning på alla fyra. F Sport-versionen är fyrhjulsdriven som standard.
Bland standardutrustningen finner vi CVT-låda, aktiv farthållare och döda vinkeln-varnare som avläser ankommande trafik bakifrån med radar i bakre stötfångaren. Monitor med 360-gradersvy är också standard. Bland tillvalen hittar vi styrning av infotainmentsystemet via en pekplatta samt induktiv (sladdlös) laddning av mobiltelefonen.
Så här ser prisbilden för Lexus NX 300h ut:
• NX 300h FWD, från 361 700 kronor.
• NX 300h AWD, från 373 700 kronor.
• NX 300h Comfort FWD, från 399 200 kronor.
• NX 300h Comfort AWD, från 411 200 kronor.
• NX 300h F Sport AWD, från 471 800 kronor.
• NX 300h Executive AWD, från 536 100 kronor.
FWD = framhjulsdrift, AWD = fyrhjulsdrift.
Lexus NX 300h är miljöbilsklassad och har som tjänstebil därför ett lågt förmånsvärde, från 1 825 kronor vid 50 procents marginalskatt.
Lexus NX finns även med bensinmotorer utan elektrisk assistans och heter då NX 200t (med turbo) samt NX 200 (utan turbo). Dessa båda är inte Sverigeaktuella i nuläget.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se