Sveriges bilägare är nöjda
Bilprovningens insatser för ökad kundservice har gett resultat. I en ny kundundersökning får företaget de högsta siffrorna någonsin.
Under april-juni har Centrum för Marknadsanalys AB genomfört undersökningen för Bilprovningens räkning. Resultatet är tydligt, hela 93 procent av privatkunderna och 81 procent av företagskunderna är nöjda med allt ifrån bokning och ankomstregistrering till besiktningspersonalens bemötande och förmåga att förklara och ge goda råd under besiktningen. Magnus Ehrenstråhle, verkställande direktör för Bilprovningen säger att det framför allt är alla medarbetarnas förtjänst och vilja att få nöjda kunder som har gett utdelning. Alla medarbetare på Bilprovningen har till exempel genomgått en kundserviceutbildning under året.
Nöjdast av 144 stationer är man i Arjeplog med 100 procent nöjda privatkunder, dock fick ingen station lägre än 87 procent. Bland distrikten fick inget under 92 procent, toppar listan gör Norrbotten med 96 procent. Även bland företagskunderna har förtroendet ökat, 81 procent av kunderna är nöjda med besöket jämfört med 74 procent vid mätningen 2005. Dessutom har NKI-värdet (Nöjd Kund Index) ökat till 4,26 respektive 4,19 på en femgradig skala för privat- och företagskunderna.
Totalt gjordes 17 500 intervjuer med privatkunder, minst 100 per station, dessutom intervjuades 1 400 företagskunder.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se