Sveriges tio värsta bilmålvakter äger tillsammans 15 000 fordon
Problemet med bilmålvakter i Sverige fortsätter att leva kvar. Här är landets värsta bilmålvakter, bilarna de äger och skulderna de har.
För drygt tre år sedan trädde en ny lag i kraft som skulle leda till att bilmålvakterna får det svårare att bedriva sin verksamhet och i det långa loppet skulle antalet bilmålvakter minska. Så har det inte blivit. Antalet bilar som bilmålvakterna äger har i stället blivit fler och i samband med det även deras skulder som uppgår till förmodligen närmar sig en halv miljard kronor (låg på 400 miljoner kronor för drygt ett år sedan).
Sveriges tio värsta bilmålvakter, varav sju är boende i Skåne, ”äger” nästan 15 000 fordon tillsammans. De står alltså, mot svart betalning, som ägare till fordon som andra brukar. På så vis slipper brukarna ta emot exempelvis krav på parkeringsböter och fordonsskatter. Dessa går i stället till bilmålvakten som inte har några officiella tillgångar.
Värst av alla är en 33-årig man i Malmö som står som ägare till omkring 3 800 fordon runt om i landet. I fjol registrerades det i snitt sex nya bilar på honom som ägare – om dagen. 56,2 miljoner kronor är han skyldig staten i obetalda avgifter och räkningar. Lite överraskande dock att 588 av hans bilar besiktigades under fjolåret, från nordligaste Norrland till Skåne i söder.
En annan bilmålvakt avled 2016 och var hemmahörandes i Göteborg. Han stod som ägare för 2 800 bilar, och gör det fortfarande. Bilarna rullar runt i landet varav ett flertal av dem besiktigades under fjolåret. Den avlidnes skuld till staten uppgår till 22,5 miljoner kronor.
Ny tjänst ska försöka stoppa bilmålvakter
Göteborgs stad ska nu testa en ny tjänst som har utvecklats av Transportstyrelsen. Tjänsten ska ge parkeringsvakterna möjligheten att se om en bil har obetalda parkeringsböter direkt i sina handdatorer. Denna typ av information har tidigare inte varit tillgänglig.
Upptäcker en parkeringsvakt att bilen är tyngd av skulder ska den kunna forslas bort och lösas ut först när skulderna är betalade. Men bilar som forslas bort löses sannolikt aldrig ut igen. Det rör sig ofta om rishögar till bilar. Det är enklare och framför allt billigare att skaffa en ny rishög och registrera den hos en bilmålvakt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se