Syntetmaterialet Alcantara är för populärt
Efterfrågan på det syntetiska materialet Alcantara skjuter i höjden. Produktionen går på max i Italien och var femte ny kund får vända i dörren. Nu görs investeringar för att dubbla produktionen.
Suget efter det mockaliknanade syntetmaterialet Alcantara är så stort att den italienska tillverkaren tvingas tacka nej till 20 procent av nybeställningarna, rapportera Motor Trend.
Fabriken i Milano går på högvarv och har nått sin maximala kapacitet om åtta miljoner meter per år. Nu investerar man över tre miljarder kronor på att dubbla kapacitet under de närmaste fem åren och antalet anställda beräknas öka från 600 till 800 personer.
Företaget, som bildades 1972, fick 2015 en rejäl beställningsökning på 35 procent mot att tidigare år legat på omkring 15 procent. 80 procent av kunderna finns i fordonsindustrin där europeiska tillverkare står för 60 procent, Asien för 30 procent och Nordamerika för tio procent av beställningarna.
Materialet Alcantara har inte ändrats mycket sedan 1970-talet även om man jobbat mycket med färgutbud, tjocklek och struktur. Basen är alltjämt en mix av polyuretan, polyester och mikrofiber.
En av fördelarna med Alcantara är viktbesparingar då det väger hälften så mycket som läder. Lamborghini kapar 4,6 kilo på en bil genom att välja syntetmaterialet. Andra fördelar är bättre grepp och att det andas bättre.
De senaste årens ökade efterfrågan har även en etisk grund och det jobbas med alternativ till läder på annat håll. Jaguar Land Rover erbjuder i dag klädsel gjord på såväl ull som återvunnen plast. PET-flaskor är ett spår som Ford varit inne på liksom bambu och rester från ketchupindustrin för andra inredningsdetaljer. Bentley experimenterar med svampar och maneter för att erbjuda ett veganskt alternativ till sina kunder.
– Vi dödar inte djur, vårt råmaterial är polymerer, säger Alcantaras vd Andrea Boragno och berättar att man till 2020 kommer erbjuda ett helt biodynamiskt alternativ.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se