Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Tack och adjö, Land Rover Defender – här rullar sista exemplaret av bandet

Efter mer än 65 år i produktion har nu världens tidsmässigt längst tillverkade bil gått i graven. Så här såg det ut när sista exemplar av Land Rover Defender rullade ut från fabriken i brittiska Solihull.

Det var 1948 som Land Rover Defender såg dagens ljus för första gången. Då hette den dock inte Defender utan Series I, för att därefter följas av Series II och Series III, samt ett par andra namn (bland annat Ninety och One Ten). Det var först 1990 som Land Rover gav modellen ett nytt namn, ett namn som den burit ända till i dag när sista exemplaret rullade ut ur fabriken i Solihull tidigare i morse klockan 09.22 lokal tid (10.22 svensk tid fredagen den 29 januari 2016).

Drygt två miljoner exemplar av Defender har tillverkats under årens lopp. Defenders bästa år, eller Series IIA och Series III som den hette då (året var skarven för en modelluppdatering), var 1971 då 56 000 exemplar såldes världen över.

Dyraste Defendern är den som såldes på auktion för välgörande ändamål i december förra året. Den klubbades för 400 000 pund vilket motsvarar knappt 4,9 miljoner kronor. Det speciella med just den dyrgripen är att den är Defender nummer två miljoner.

4,9 miljoner kronor är en aning mer än vad den första Defendern såldes för. Det var bilen som sto utställd på Amsterdams bilsalong 1948. Den gick för 450 pund, motsvarande 5 500 kronor. Översatt till dagens penningvärde blir det ungefär 99 000 kronor.

I morse rullade alltså sista Defendern av produktionsbandet, i alla fall sista Defendern så som vi känt till den de senaste 65 åren. I framtiden kommer en avlösare som ser betydligt modernare ut.

Nedan bjuder vi på lite Defender genom åren, hur den har sett ut i de olika utförandena och generationerna. Under dessa elva bilder hittar du ett bildgalleri med ytterligare 59 bilder från dagens festligheter i Land Rover-fabriken i Solihull. Många härliga bilder att vila ögonen på, så missa inte dessa.

1948 Land Rover Series I. Första förseriebilen Huey som fick sitt berömda smeknamn av registreringsskylten. Foto: copyright+447831586258
1948 Land Rover Series I. Defender nummer 475. Foto: copyright+447831586258
1956 Land Rover Series I som brandbil. Foto: copyright+447831586258
1964 Land Rover Series IIA. Foto: UK +44 7831 586258 mobile
1967 Land Rover Series IIA med Buick-V8. Foto: UK +44 7831 586258 mobile
1979 Land Rover Series III Station Wagon med 109-tums hjulbas (2 769 mm). Foto: copyright+447831586258
1994 Land Rover Defender Soft Top med 90-tums hjulbas (2 286 mm). Notera att nu används modellnamnet Defender (sedan 1990). Foto: copyright+447831586258
2001 Land Rover Defender "Tomb Raider". Foto: copyright+447831586258
2015 Land Rover Defender från James Bond-filmen Spectre. Foto: copyright+447831586258
2015 Land Rover Defender Limited Edition Autobiography. Foto: copyright+447831586258
2016 Land Rover Defender. Sista exemplaret som rullade av produktionsbandet klockan 09.22 lokal i brittiska Solihull-fabriken där Defender tillverkats under rekordmånga år, drygt 65. Foto: UK +44 7831 586258 mobile