Tack och hej, Volvo V40 – sista exemplaret har nu byggts
Efter sju år är det nu slut. Volvo V40 går in i bilhimlen som en av märkets mest populära modeller på senare år. I veckan byggdes det sista V40-exemplaret.
667 530 exemplar av Volvos populära modell i C-segmentet – V40 – blev byggda i Volvos fabrik i belgiska Gent. Det sista av dem alla byggdes och rullade av produktionsbandet under torsdagen. Den flamländska premiärministern Kris Peeters fick äran att köra sista V40:n, en röd bil som vi tyvärr inte har bilder på, av bandet under pompa och ståt.
Vi har däremot bilder från fabriken där personalen visar upp sig med några av de sista V40-exemplaren.
Volvo V40 började tillverkas i fabriken den 14 maj 2012, bara ett par månader efter världspremiärvisningen på bilsalongen i Genève. Själva marknadsintroduktionen påbörjades under hösten samma år, det vill säga några månader efter det att vi lade vantarna på ett exemplar för första gången, en D2-diesel.
Modellen kom till för att agera avlösare till två modeller, nämligen både C30 och V50. Den var ingen tredörrars nischbil som C30 var, och den var inte heller en kombi som V50, däremot var det ett mellanting med sin femdörrars halvkombikaross.
Ansvarig för formerna var Volvos dåvarande designchef Peter Horbury som numera är designansvarig för Geely Auto Group. Han hann faktiskt lämna Volvo innan V40 lanserades.
V40 är sista Volvo-modell att använda sig av Ford-teknik. Modellen baserades nämligen på Fords globala C1-plattform, om än i något modifierat utförande. Det gör V40 till syskonbil till bland annat Ford Focus och förrförra generationen Mazda 3.
Volvo V40 kom även i ett ”vildmarksutförande”, som vi kallade den vid presentationen hösten 2012, det vill säga V40 Cross Country. Denna, liksom vanliga V40, genomgick ett antal smärre uppdateringar genom åren samt en betydligt större under 2016 som gjorde en hel del för utseendet, inte minst i fronten där strålkastarna fick ”Tors hammare”.
Men nu är det alltså över – kapitlet om Volvo V40. En av Volvos storsäljare de senaste åren har pensionerats och hur framtiden ser ut vet vi inte exakt. Andra modeller kommer att fylla tomrummet, bland annat en Volvo-variant av Polestar 2. Och med tanke på rådande suv-trend är XC40 även den en bil som är tänkt att fylla hålet efter V40, men till ett betydligt högre pris.
På fabriksarbetarna i Gent-fabriken går det dock ingen nöd efter V40:s försvinnande. De har fullt upp med att bygga V60 och XC40 varav sistnämndas produktionstakt är tänkt att fördubblas mot slutet av 2019.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se