Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
090323-tata-nano-start
090323-tata-nano-start
090323-tata-nano-start
090323-tata-nano-start

Tata Nano hos handlarna 1 april

Efter många om och men har världens billigaste bil i dag den 23 mars lanserats och kan nu påbörja revolutionen av den indiska trafiken. För 16 000 kronor kan en indisk familj köpa en Nano Standard med en 0.6-liters motor på 35 hästkrafter.

Det har varit en minst sagt seg start för världens billigaste bil. Tata Nano premiärvisades redan i januari 2008 på Dehli Auto Show. Flera hinder skulle dock komma i Nanos väg, bland annat våldsamma protester från lokala bönder som motsatte sig att den bördiga marken skulle offras för Nano-fabriken. Fabriken flyttades och nu kan Indiska bilspekulanter äntligen beställa sin Nano.

Helt enkelt är det dessvärre inte att få tag i en Nano. Intresset är stort och Tata kommer inte att kunna bygga tillräckligt många bilar. Tata räknar med att få 500 000 beställningar omgående, men innan en andra fabrik har etablerats kan Tata endast tillverka 50 000 bilar per år. När den andra fabriken kommer igång nästa år höjs årskapaciteten till 350 000 bilar. Det är ändå inte tillräckligt och i värsta fall kan kunderna få vänta på sina bilar i så mycket som tre år. Inför försäljningen av de första 100 000 bilarna planerar Tata att arrangera ett lotteri. Alla som ansöker om att få köpa en bil och betalar handpenningen på 500 kronor innan den 25 april ska ha en chans att få köpa någon av de första bilarna.

Vad är det få man får för 100 000 rupier, motsvarande 16 000 kronor enligt dagens växelkurs? Nano kan köpas i tre olika utföranden – Standard, CX och LX. Alla modeller drivs av samma tvåcylindriga bensinmotor på 0,6 liter som levererar 33 hästkrafter och 48 Nm i vridmoment vid 3 000 r/min. Nano uppges mäkta med en toppfart på 105 km/h och ska kunna ta sig upp för backar med som mest 30 procent motlut. Förbrukningen anges till 0,42 l/mil och koldioxidutsläppen ska hållas kring 100 g/km-strecket. Det uppges göra Nano till den snålaste och renaste bilen på den indiska bilmarknaden.

I Standard-utförandet är utrustningslistan tämligen kort. Fällbart baksäte och ett val mellan tre exteriörkulörer är vad som erbjuds. Den lite dyrare CX-modellen kan fås i tre olika färger och är utrustad med luftkonditionering, tvåtonsklädsel och servobromsar. Lyxmodellen LX har allt detta plus centrallås, elfönsterhissar fram, dimljus, elektroniskt trippmätare, laddmöjlighet för mobiltelefon, mugghållare i mittkonsolen och en takspoiler baktill. Med på köpet följer en garanti på 18 månader eller 24 000 km. Säkerhetsnivån uppges motsvara de indiska kraven och mer därtill.

Det återstår att se om Tata Motors lyckas räkna hem Nano-projektet. Marknadsanalytiker uppskattar att det kommer att dröja minst fem år innan Nano ger någon vinst till företaget.

Rubriken på förstasidan "1 161 027 693 indier kan nu förhandsbeställa sin Tata Nano" baseras på den estimerade populationen i Indien klockan 00.32 den 24 mars 2009.

Läs mer