Tesla har högst status bland svenskar
En majoritet av svenskarna tycker inte att en ny bil innebär hög status, enligt en Yougov-undersökning, men när de ändå tvingas rangordna vilket bilmärke som är mest statusfyllt är resultatet tydligt. Tesla i topp tack vare modern teknik och design.
Det är Blocket Fordon som gett Yougov i uppdrag att ta reda på svenskarnas inställning kring bilar och status. Och resultatet är inte helt upplyftande för nya fordon. Nästan sju av tio svenska bilister tycker inte att det är speciellt statusfyllt med en ny bil.
Faktum är att endast sex procent av svenskarna blir imponerade av en bil som är mindre än två år gammal.
– Att nya bilar inte ses som särskilt statusfyllda är så klart positivt ur ett hållbarhetsperspektiv eftersom ett argument för att köpa nytt försvinner. Bilköpare som är ute efter en bil med hög status kan i stället satsa på en begagnad bil med rätt egenskaper, vilket också är det mer klimatsmarta alternativet, säger Tero Marjamäki, presschef på Blocket.
Undersökningen får dock svar på vad som ändå hjälper till att höja statusen på en bil. Snygg design, svarar hälften av svenskarna. Tekniska funktioner, tycker 47 procent.
27 procent tycker att ett högt inköpspris innebär status samtidigt som lika många anser att miljövänlighet ger ett gott anseende.
När det gäller ägandeformen så tror bara en av tio att det kommer vara högre status i framtiden att äga sin egen bil. Mer än var tredje svarande i undersökningen tror i stället att det kommer vara lägre status.
Vilket bilmärke är då det som svenskarna anser vara statussymbolen framför andra? Ja, det är faktiskt inte BMW, Ferrari eller Volvo. Nej, det är Tesla som tar en tämligen klar seger.
Enligt undersökningen tycker var fjärde svensk att elbilstillverkaren innebär högst status.
– Det är glädjande att se att så många som var fjärde svensk ser miljövänligheten hos en bil som en statushöjare. Idag är det coolt att vara klimatsmart och det faktum att Tesla toppar statuslistan är ytterligare bevis för det, säger Tero Marjamäki.
En överraskning i listan är märket på tionde plats. Cadillac, som är sällsynt att se på svenska vägar, anses ha högre status än exempelvis Maserati, Alfa Romeo, Aston Martin, Rolls-Royce, Bentley och många andra märken.
Bilmärken med högst status bland svenskarna
1. Tesla – 24 procent
2. Ferrari – 13 procent
3. Volvo – 12 procent
4. BMW – 10 procent
5. Mercedes – 9 procent
6. Porsche – 8 procent
7. Audi – 7 procent
8. Jaguar – 5 procent
9. Toyota – 3 procent
10. Cadillac – 2 procent
Källa: Blocket
Fotnot: Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Yougov. Under perioden 23-24 september 2019 har sammanlagt 1 035 intervjuer via internet genomförts med kvinnor och män 18+ i Sverige.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se