Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Tesla Motors

Tesla Models S P85D officiell med fyrhjulsdrift och hela 701 hk

Tesla lovade oss en Model S P85D i dag och de har levererat. D:et står för Dual och betyder två elmotorer på totalt 701 hästkrafter. Det står också för fyrhjulsdrift och galet snabba accelerationstider.

För en vecka sedan meddelade Tesla att den 10 oktober ska de avslöja en ny modellversion av Model S med tilläggsbeteckningen P85D. Vad D:et står för spekulerades det hejvilt om. Hetaste budet var att D:et står för fyrhjulsdrift, och mycket riktigt står D för Dual som i ”dubbel” på svenska vilket betyder två elmotorer. En för bakaxeln och en för framaxeln. Med andra ord fyrhjulsdrift.

Den 477 hästkrafter starka motor som driver bakhjulen i P85 finns kvar. Ny är den 224 hästkrafter starka elmotorn som driver framhjulen. Tillsammans levererar de ofattbara 701 hästkrafter och 931 newtonmeter. Det ger Model S för första gången supersportbilsprestanda. Medan P85, Performance-varianten av 85-versionen med stora batteriet, gör 0-96 km/h på 4,2 sekunder (0-100 km/h på 4,4 sekunder) gör P85D tack vare drivningen på alla fyra och den höga effektsiffran 0-96 km/h på snabba 3,2 sekunder. Med andra ord lär siffran för 0-100 km/h ligga på 3,3-3,4 sekunder.

Toppfarten är 249 km/h. Model S P85 utan D gör ”bara” 209 km/h.

Tillkomsten av en extra elmotor har ökat vikten med 132 kilo. P85D väger 2 239 kilo totalt. Viktfördelningen är exemplariska 50:50.

Trots ökad vikt och två motorer som ska ha kraft från det oförändrade batteriet på 85 kilowattimmar har räckvidden ökat med cirka 1,7 mil till totalt 44,3 mil.

Tesla Motors har även satsat på säkerheten i och med tillkomsten av fyrhjulsdrift. Model S får från och med nu adaptiv farthållare som kan hålla avståndet till framförvarande fordon konstant. I systemet finns också autobroms för att undvika kollisioner. Dessutom har kameror och radar tillkommit som ska se till att bilen alltid håller sig på vägen samtidigt som den kan läsa av vägskyltar samt, med hjälp av en 360-graders sonarfunktion, kan bilen upptäcka människor och andra hinder på vägen i mörker, snö och dimma.

Tesla Motors vd Elon Musk säger att bilen i princip kan köra av sig själv, men att fullt autonoma bilar kommer först om 5-6 år.

Sist men inte minst är att fyrhjulsdrift inte är enbart P85-modellen förunnad. 60- och 85-modellerna kan också utrustas med dubbla motorer. I fallet 60D med en 191 hästkrafter stark elmotor till framaxeln.

Model S 60D blir då 0,2 sekunder snabbare vid 0-96 km/h (5,7 i stället för 5,9) och Model S 85D gör samma sprint på 5,2 sekunder (5,4 utan D). Även dessa båda versioner får förlängd räckvidd. 60D från 33,5 till 36,2 och 85D 42,6 till 45,9 mil.

De tre Tesla Model S-versionerna med det extra D:et kan beställas redan nu och första leveranserna äger rum i december. De amerikanska priserna är 89 570 dollar (60D), 97 570 dollar (85D) samt 120 170 dollar (P85D). I svenska pengar ligger de amerikanska priserna alltså på 646 900 kronor, 704 700 kronor samt 868 000 kronor. Det är med andra ord ett prispåslag på 4 000 dollar för att göra 60 och 85 till 60D och 85D. Prispåslaget från P85 till P85D är 14 600 dollar, men då är den också fullastad med utrustning.

 

https://youtu.be/7quu551ehc0