Teslas 100 kWh-batteri godkänt för EU
Rykten om att Tesla skulle komma med ett batteri på 100 kilowattimmar har cirkulerat länge. Nu verkar det till slut som att batteriet kommer, efter att det blivit godkänt av den nederländska myndigheten för fordonsgodkännande, RDW.
Ryktena om att ett 100 kilowattimmars-batteri skulle vara påväg tog fart på riktigt när en hackare lyckades hitta en logotyp för modellnamnet ”P100D” i Teslas firmware. Efter det försökte Tesla enligt uppgift nedgradera hackerns bil till en äldre uppdatering, men utan att lyckas.
Myndighetens databas avslöjar att batteriet kommer till både Model S och Model X och kommer erbjudas i tre olika varianter: 100D, P100D och P100D med ”Ludicrous”-läget. Enligt samma databas kommer batteriet att kunna skicka Model S 100D på en 613 kilometer lång resa på en laddning, men i verkligheten kommer siffran nog bli en aning lägre. Räckvidden i Model X kommer troligtvis bli kortare, då den är tyngre än vad Model S är.
Utöver att bilarna kommer att få en längre räckvidd kommer de även att få mer effekt. Model S P90D med Ludicrous-läge är knappast någon långsam bil då den tar sig till 100 kilometer i timmen på knappt tre sekunder, men P100D borde kunna vässa den tiden lite till.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se