Tio fula knep vid inbyte av bil
Dött batteri, inget reservhjul, tom på soppa men full med sopor… det är några av de saker som bilhandlare får leva med när kunder vill byta in sina gamla bilar. En ny undersökning visar fula tricks och annat som bilhandlaren möter.
Bilförmedlaren G3 Remarketing har tät kontakt med bilhandlare runt om i Storbritannien och har undersökt vad som väntar dessa när kunder vill byta in sina gamla bilar. Här är en lista på tio saker – komplett med omkostnader för bilhandlaren samt ett par hårresande historier.
1. Dött batteri
Det är vanligt att bilhandlaren möter ett svagt eller havererat batteri då ägaren inför köpet monterat ut det fullt fungerande och ersatt det med ett gammalt.
Pris: 80 pund (ca 960 kronor).
2. Olagliga däck
Även däcken brukar skiftas – från de dugliga till gamla slitna eller förbrukade diton.
Pris (fyra däck): 240 pund (ca 2 900 kronor).
"För en tid sedan fick vi in en Land Rover Discovery från 2014 med misstänks slitna däck. Vi granska dessa närmare och de visade sig vara från 2006 – åtta år äldre än bilen."
3. Slitna bromsar
Handlaren gör oftast en visuell bedömning av bilen men vid en närmare inspektion är slitna bromsar närmare standard.
Pris: 200 pund (ca 2 400 kronor).
4. Reservhjul saknas
Lyft på mattan i bakluckan och… där finns inget reservhjul. Förmodligen ligger det utannonserat på webben.
Pris: 80 pund (ca 960 kronor).
5. Inget bränsle
Ingen handlare räknar med att få in en fulltankad bil, många kunder kommer inkörande på bara ångorna.
Pris: 20 pund (ca 240 kronor).
6. Full med sopor
Kunden har passat på att fylla bilen med saker redo för soptippen innan inbytet.
Pris: 10 pund (ca 120 kronor).
7. Mekaniska fel
Kunden passar på att byta in bilen när ett fel har uppdagats. Handlare har stött på varningslampor täckta med tejp.
Pris: 300 pund (ca 3 600 kronor).
"Vi handlade med MG Rover-bilar som blåste topplockspackningar på löpande band. Det var så vanligt att vår chef gjorde ett packningsbyte på en timme, ett arbete som tar fyra enligt boken."
8. Inga lampor
Vissa kunder har i sin iver till och med monterat bort strålkastarnas lampor inför bilbytet.
Pris: 20 pund (ca 240 kronor).
9. Parkerad mot en vägg
Kunder parkerar en skadad del av bilen mot en vägg och hoppas på det bästa… och en regnskur.
Pris: 500 pund (ca 6 000 kronor).
"Vi tog in en Nissan Sunny i byte utan förhoppningar att sälja den vidare. Den stod parkerad med passagerardörren mot en vägg. Det visade sig att den inte gick att öppna… eftersom den var fastsvetsad."
10. Ingen radio
Att montera ur stereoanläggning innan man säljer sin bil är ett klassiskt sätt att dryga ut ekonomin.
Pris: 150 pund (ca 1 800 kronor).
Men det kan vara ännu värre…
"Vi hade ett erbjudande som gjorde att vi fick in en hel drös omöjliga bilar. Vi bara signerade papper utan att kolla inbytesbilarna. En herre köpte en ny Citroën och lämnad in sin gamla Ford. När vi senare skulle flytta bilen visade den sig sakna motor."
Nu väntar vi på nästa lista – vilka fula knep bilhandlarna har för att kränga begagnade bilar…
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se