Har tjänstebilen en framtid? Så svarar riksdagspartierna
Regeringen höjde skatterna kraftigt på förmånsbilar sommaren 2021 och efter det har andelen företagsbilar minskat kraftigt. Vi frågar politikerna vad målet är med skatterna – ska tjänstebilen bort?
I Sverige har det under många år rullat omkring 250 000 förmånsbeskattade personbilar. Bilar som betalas av arbetsgivarna men som används av anställda som en förmån.
En populär förmån och ofta utnyttjad enbart för privata resor. För många förmånsbilar är antalet tjänstemil mycket få.
Populariteten fick sig dock en knäck under 2021 när regeringen kraftigt höjde förmånsbeskattningen. Motivet var att man ansåg att förmånen inte beskattades till sitt rätta värde. Att förmånen dessutom av vissa ansågs som miljöbelastande gjorde att ”skattesmitningen” stack i ögonen.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se