Foto: Teknikens Värld & Shutterstock

Milersättning – en förlustaffär för dig

Med dagens svindlande bränslepriser är den skattefria bränsleersättningen en förlustaffär. Men hur stor bör en rimlig bränsleersättning vara för att täcka kostnaden för bilen? Regeringen har presenterat ett förslag där reseavdragssystemet anpassas till samtiden.

Kör man egen bil i tjänsten har man rätt till en skattefri mil­ersättning. Problemet är att ersättningsnivån inte har justerats på 15 år. Den skattefria ersättningen som gäller i dag härstammar från 2007.
Egentligen ska den motsvara den anställdes rörliga ­kostnader för sin bilkörning. Men det var länge sedan 18,50 kronor täckte den ­rörliga milkostnaden. I dag räcker det precis till bränslet för en mellanklassbil. För övriga bilkostnader blir det inte mycket över. 

Den alltför låga skattefria ersättningen skapar problem både för arbetstagare och för arbetsgivare. Om ersättningen för körda mil ligger på den av staten givna nivån innebär det att arbetstagaren själv betalar en del av resekostnaden för resor som görs i tjänsten. Få lär gilla det upplägget i längden, ­speciellt inte de som kör mycket i tjänsten. Över 200 000 personer i landet kör mer än 600 mil per år i tjänsten.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill