Regeringen vill chockhöja skatten på tjänstebilar
Regeringen och stödpartierna C och L vill se en kraftig höjning av skatten på tjänstebilar. De anser att förmånsbeskattningen bör höjas för att motsvara kostnaden vid privat bilägande.
Regeringen föreslår tillsammans med stödpartierna en kraftig höjning av skatten på tjänstebilar. Dagens förmånsbeskattning bör höjas för att motsvara den verkliga kostnaden för att äga en bil privat. Finansmarknadsminister Per Bolund nämner en höjning på 25 procent i en intervju med Dagens Nyheter.
Regeringen kommer dock att ha kvar en del av elbilsrabatten för tjänstebilarna. Det förmånsgrundande priset för laddbara bilar (och övriga miljöbilar) kommer även fortsättningsvis att sättas ned till priset för en motsvarande bil med konventionell teknik. Däremot kommer inte den särskilda förmånsvärdesrabatten på 40 procent eller högst 10 000 kronor för elbilar och laddhybrider att förlängas när den slutar gälla vid årsskiftet. Det innebär att elbilar och laddhybrider kommer att få en förmånsskatt som är snarlik de bensin- och dieseldrivna motsvarigheterna. Skillnaden blir malusskatten, som läggs ovanpå förmånsvärdet. För en bensindriven bil i mellanklassen kan det handla om 5 000 kronor per år, vilket betyder 2 500 kronor i skatt för förmånsbilisten.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se