Smartaste tjänstebilarna – just nu!
Vad ska din nästa tjänstebil drivas av – bensin eller diesel? Ska den kunna laddas, eller rentav vara helt eldriven? Här guidar vi dig rätt genom djungeln av tjänstebilsfunderingar – och väljer bil åt dig i tre olika storleksklasser.
Att försäljningen av laddhybrider mer eller mindre har exploderat i Sverige har en enkel förklaring. Reglerna för tjänstebilar är snudd på skrivna för att passa laddhybrider, eller tvärtom. Laddhybriderna är som skräddarsydda för att passa in i de svenska tjänstebilsreglerna.
Laddhybriden har helt enkelt varit lönsam för tjänstebilsförare. Genom att förmånsvärdet dels varit nedsatt till en jämförbar bil med konventionell teknik, dels rabatterat med 10 000 kronor, har laddhybriden betydligt lägre förmånsvärde. Bensin- och dieselbil tappar dessutom ytterligare i den ekonomiska jämförelsen eftersom de måste addera malusskatten till förmånsvärdet. Det kan betyda 500 kronor extra i skatt varje månad.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se