Toyota åter i topp i USA
Det ser ut som att de värsta stormarna kring Toyota i USA har bedarrat. För nu är Toyota åter uppe som nummer ett i bilarnas varumärkestopp – enligt konsumenterna – i det stora landet i väst.
Amerikanska sajten Kelly Blue Book kontinuerliga varumärkesundersökning ”Market Intelligence Brand Watch”, den största av sitt slag i landet, ger en fingervisning hur de amerikanska köparna tänker vid köp av ny bil.
Kelly Blue Books började sin varumärkesundersökning 2007 och redan från början låg Toyota högst upp på listan – i alla fordonskategorier. Men fjärde kvartalet 2009 tappade den japanska jätten sin tätposition till Ford. Anledningen kan inte vara annat än allt stormande kring Toyota med ”skenande bilar” samt alla efterföljande återkallelser.
Men nu är det glömt. Amerikanerna har återigen tagit Toyota till sina hjärtan och under tredje kvartalet i år seglade Toyota upp i topp. Detta gjorde man eftersom 25 procent av besökarna på Kelly Blue Book överväger en Toyota som sin nästa bil, medan 24 procent överväger en Ford och 23 procent en Honda.
Men James Bell, marknadsanalytiker på Kelly Blue Book, är inte säker på att detta betyder att Toyota är förlåtet helt och hållet. Han påpekar att det återstår att se om Toyota kan nå samma dominans som innan återkallelserna.
I Kelly Blue Books undersökning får vi också reda på vilka fem faktorer som spelar störst roll när amerikanerna ska köpa ny bil. Dessa är tillförlitlighet, bränsleekonomi (oj, på den punkten har det verkligen hänt grejor i USA), komfort, prestanda samt säkerhet.
På bilden ovan ses Toyota Avalon.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se