Toyota C-HR facelift officiell med ny starkare hybrid
Toyota väljer att nu uppdatera sin minsta suv C-HR. Utseendet är lätt uppdaterat. Största nyheten är dock tillkomsten av en ny hybriddrivlina som ger 184 hästkrafter.
Om några månader är det tre år sedan Toyota började leverera de första C-HR-exemplaren i Europa. Modellen var då den första att erbjuda det som vd Akio Toyodas tidigare uttalat – roligare utseende och roligare körning. Och C-HR var ett fall framåt, även om den har splittrat upp befolkningen i två läger. Vad många dock inte vet om C-HR, oavsett vilket läger man tillhör, är att bokstäverna står för Coupé High Rider.
Nu presenteras Toyota en uppdaterad version av C-HR. Toyota själva kallar bilen för ”nya C-HR”, men även ett otränat bilöga ser att det inte rör sig om någon ny bil utan om en förfinad variant av den som gjorde entré som årsmodell 2017.
Medan grundformerna är desamma som tidigare har fronten omarbetats med större luftintag i mitten. Det sträcker sig numera nästan upp till Toyota-emblemet i nosen. Dimljusen som hittills har huserat i ytterkanterna av nämnda luftintag har nu tagit plats i de stående ”luftintagen”. En bredare och högre placering, helt enkelt.
Strålkastarna, som är av LED-typ, har fått en mjukare framtoning i nederkant och insidan är helt ny med bland annat integrerade blinkers och varselljus.
De iögonfallande karossvecken längs sidorna är kvar, så även bakdörrarnas små rutor som möjliggör den höga placeringen av dörrhandtagen. Tuffa linjer men inte lika tufft för barn i baksätet som har svårt att se ut.
Bakänden av C-HR är även den omarbetad. Bakljusen har fått ny ljussignatur och de båda knyts nu samman över bakluckan. Tidigare avslutades bakljusen ett par decimeter in på luckan.
Stötfångarpartiet har fått lite annorlunda former och kromlister har tillkommit på den nedre delen. Reflexglasen i mitten är bortplockat.
Den mest intressanta nyheten med C-HR årsmodell 2020 är inte att hybriddrivlinan med 1,8-liters bensinmotor och elmotor på totalt 122 hästkrafter finns kvar. I stället är det tillkomsten av modellversionen 2,0 Hybrid som stjäl rampljuset. Det är samma drivlina som i Corolla 2,0 Hybrid, det vill säga en 2,0-liters bensinmotor som tillsammans med en elmotor bjuder på betydligt fler hästkrafter. I C-HR:s fall är de 184 till antalet. I Corollas fall 180.
C-HR 1,8 Hybrid med 122 hästkrafter släpper ut 86 gram koldioxid per kilometer enligt den snart utdöda NEDC-körcykeln (NEDC-korr). Enligt WLTP-körcykeln, som från och med den 1 januari nästa år är utgångspunkt för det svenska fordonsskattesystemet, är modellversionens utsläpp 109 gram per kilometer.
C-HR 2,0 Hybrid med 184 hästkrafter släpper enligt NEDC ut 92 gram per kilometer och enligt WLTP 118 gram per kilometer. En tydlig skillnad mellan de båda testmetoderna.
Förutom uppdaterat utseende och en ny drivlina har Toyota även vässas styrkänslan i C-HR samt gett 2,0 Hybrid-varianten uppdaterad fjädring som sägs ge en högre grad av åkkomfort och bättre väghållning.
Infotainmentsystemet har även det uppdaterats med fler uppkopplingsmöjligheter och ett bredare utbud av tjänster. Systemet är dessutom kompatibelt med både Android Auto och Apple CarPlay.
Några priser för C-HR facelift har Toyota inte släppt ännu. Priserna tillgängliggörs i samband med försäljningsstarten senare i höst.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se