Toyota C-HR facelift – tre snabba från provkörningen
Uppdaterade Toyota C-HR är här, en bil som främst lockar till sig många privatköpare. Vi ringer upp Glenn Lindberg från provkörningen för att ställa några korta frågor.
Hej Glenn, vad är det som är nytt med uppdaterade C-HR?
– Främst är det den starkare 2,0-hybriddrivlinan som ger 184 hästkrafter. Det är nästan så att den här lilla knubbiga suven blir körglad nu! Toyota påstår att de stramat åt chassit på den starkare versionen också, och den känns rätt stabil i kurvorna, jämfört med tidigare.
Utseendemässigt då?
– Ja, det kanske är svårare att ”ta” nya C-HR rent designmässigt, det krävs nog en riktig Toyota-kännare för det. Designen har ju varit en vattendelare. Men lite andra veck i fronten, annan lampdesign fram och bak. Jag uppskattar att Toyota äntligen börjat implementera Apple CarPlay och Android Auto. Känns som på tiden.
Något annat skoj?
– När alla strävar efter att plocka bort knappar, lägger Toyota till fler. Touchknapparna är nu borta och har ersatts med fysiska på infotainmentsystemet. Ingen större revolution kanske, men nog är det att gå mot strömmen!
När kommer den till Sverige?
– Den säljs redan nu. Läs nummer 2/2020 av Teknikens Värld för att grotta ner dig ännu mer. Finns i butik den 2 januari. God jul!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se