Toyota C-HR går bra i Europa

Toyotas senaste suv/crossover C-HR säljer över förväntan och har slagit sig in i klassen på allvar genom att klå flertalet andra modeller från ”småbilsmärken” som är populära i Europa.

Efter två konceptbilar lanserade Toyota i fjol till sist nya crossovern med den Honda-liknande modellbeteckningen C-HR. Formerna på modellen lämnade ingen oberörd, folket delades fortare än kvickt upp i två läger. Linjerna sticker ut och ska tilltala en ungdomligare köparskara, det ska även körupplevelsen göra efter C-HR ska vara roligare och tajtare, vilket den också är.

En yngre skara köpare är precis vad C-HR lyckas locka, enligt Matthew Harrisson som är försäljnings- och marknadschef för Toyota Motors Europé. Enligt honom är åldern hos den genomsnittlige Toyota-köparen 56 eller 57 år, C-HR-köparen betydligt yngre än så.

Och vad gäller försäljningsvolymerna är Toyota bra på det. Under första kvartalet såldes 31 888 turkiskbyggda C-HR runt om i Europa och under årets första fyra månader skrevs köpekontrakt med 80 000 kunder. Från början var målet att sälja 100 000 bilar i Europa under 2017, det lär blir fler än så.

Jämfört med storsäljaren Nissan Qashqai (som snart rullar ut i uppdaterat utförande) står sig C-HR slätt, Qashqai i Europa sålde nämligen under första kvartalet i 75 114 exemplar. Nissans populära suv är i en klass för sig men övriga konkurrenter, flera av dem mer etablerade än vad Toyotas modell hunnit bli, ligger runt CH-R. Några exempel är Ford Kuga med 40 033 exemplar, Peugeot 3008 med 37 163 exemplar, Renault Kadjar med 29 474 exemplar och Seat Ateca som under första kvartalet sålde i 21 707 exemplar.

Toyota C-HR har alldeles nyligen introducerats på den amerikanska marknaden. Bilarna som säljs där byggs även de i Toyotas turkiska fabrik. Återstår att se om modellen tas emot lika väl av jänkarna.

Missa inte vår provkörning av Toyota C-HR Hybrid.