Toyota Camry kommer tillbaka till Europa – som hybrid
Efter 14 års frånvaro gör Toyota Camry comeback i Europa. I Paris visar Toyota upp nya Camry Hybrid som kommer till Sverige under 2019.
Toyota Avensis har sagt tack och adjö. Den får ingen ersättare. I stället kommer nya Corolla Touring Sports, som ersätter dagens Auris Touring Sports, att fungera som Avensis-kombins efterföljare medan Avensis-sedanen efterträds av… Toyota Camry. Och det är just Camry som står uppställd nere på bilsalongen i Paris i dag och två veckor framöver.
Tycker du dig känna igen Camry som du ser den här? Den är ju inte purfärsk, för snart två år skrev vi om denna åttonde (eller nionde, beroende på hur man räknar) generation när den presenterades för den amerikanska marknaden. Den europeiska varianten av Camry ser mer eller mindre identisk ut.
Denna generation Camry är baserad på TNGA-plattformen (Toyota New Global Architecture), närmare bestämt på den variant av plattformen som heter TNGA-K som även nya Toyota Avalon och nya RAV4 samt nya Lexus ES (som också är aktuell för Europa) använder som grund.
Plattformen sägs borga för trygg körning, hör säkerhet och goda utrymmen. Vad gäller utrymmet, det interiöra, finns två varianter att välja på. Antingen väljer man ett konventionellt baksäte med plats för tre eller så väljer man baksätet som prioriterar komfort på de båda yttre platserna. Då ingår elektrisk justering av baksätesplatserna (de yttre) samt kontrollpanel för klimat- och multimediaanläggningarna. Platsen i mitten finns kvar även i denna variant, men är inte lika bekväm som i standardutförande.
Bagageutrymmet rymmer 524 liter. Det är 24 liter bättre än exempelvis Volvo S90 som är en åtta centimeter längre bil.
Under huven sitter en 2,5-liters bensinmotor med en verkningsgrad på 41 procent. Den samarbetar med en elmotor vars batteri inte kan laddas via vägguttaget. Camry Hybrid är därmed en så kallad ”självladdande hybrid”.
Totalt levererar drivlinan 218 hästkrafter och ger en förbrukning vid blandad körning på 0,42 liter per mil (WLTP-baserad NEDC-siffra).
Toyota Safety Sense ingår i Camry Hybrid för Europa, det vill säga autobroms med fotgängarigenkänning, adaptiv farthållare som håller konstant avstånd till framförvarande fordon, filvarningsassistent, vägskyltsigenkänning, helljusautomatik med mera.
Under andra halvan av 2019 är det svensk premiär för Camry Hybrid, sannolikt i början av halvan.
Toyota Camry är för övrigt världen mest sålda sedan i D- och E-segmentet med över 700 000 bilar årligen. Men så säljs den också i över 100 länder världen över. Sedan introduktionen för 36 år sedan har 19 miljoner Camry sålts.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se