Toyota Corolla TREK för tuffa tag
Högre markfrigång och tuffare utseende för Toyotas C-segmentare. TREK-versionen ska attrahera kunder med aktiv livsstil.
Trenden med tuffa versioner av familjebilar håller i sig och nu ansluter Corolla till skaran. Toyota Corolla TREK har för biltypen typiska saker som plastklädda hjul- och karosskanter, hasplåtar, större hjul (17 tum), tonade rutor och eget stuk på stötfångarna.
Mest användning får den aktiva familjen förmodligen av den höjda markfrigången på 20 millimeter jämfört med basversionen av Corolla.
TREK-versionen är framhjulsdriven och finns bara i kombiutförandet Touring Sports .Tre motoralternativ, alla bensinare, erbjuds: 1,2 liters turbo samt 1,8- eller 2-liters med hybridteknik.
Inne i bilen finner vi tvåfärgad klädsel, inlägg med trämönster och TREK-emblem. I övrigt håller bilen samma standard när det gäller säkerhet och förarassisterande system som ”vanliga” Corolla – en bil som vi på Teknikens Värld testade tidigare i år med ovan nämnda tvålitershybriddrivlina.
PROV: Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid
Testlaget ansåg att modellen lyft sig i nivå jämfört med föregångaren Auris. Hybriddriften gav låga driftkostnader men chassit hade kunnat trimmats mer och en del detaljer på bilen kändes föråldrade.
Namnet TREK kommer sig av att bilen tagits fram i samarbete med cykeltillverkaren med samma namn och 16 exemplar av modellen assisterar redan stallet Trek-Segafredo World Tour Team.Corolla TREK är tillgänglig omgående men finns i Sverige endast i hybridversionerna. Priserna är 272 900 kronor för 1,8 och 292 900 kronor för 2,0. Köpare får 30 procent rabatt på en cykel av typen TREK Dual Sport+.
https://youtu.be/0TAN9JZqig4
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se