Toyota FT-EV II – ultrakompakt el
Det är inte bara det sportiga konceptet FT-86 som ska dra besökare till Toyotas monter i Tokyo. På andra änden av skalan finns det ultrakompakta elbilskonceptet FT-EV II med full Drive-by-wire-teknik.
Till bilsalongen i Tokyo senare den här månaden skickar Toyota tre koncepbilar: Sportbilen FT-86, en plug in-version av Prius och minst i gänget – FT-EV II. Det är dock något mycket bekant över det nya konceptet. Redan i januari visade Toyota ett elbilskoncept kallat FT-EV på Detroitsalongen. Den eldrivna bilen baserades på lilla iQ och det sades att en iQ-baserad elbil ska lanseras 2012. Nu har Toyota vidareutvecklat konceptbilen, gjort den ännu mindre och suddat ut släktskapet med iQ. Vi frågar oss dock om den elbil Toyota planerar att lansera om tre år verkligen ska vara så här futuristisk.
Den nya konceptbilen FT-EV II är, tro det eller ej, kortare än iQ men ska ändå ha gott om plats för fyra åkande. FT-EV II mäter endast 2 730 millimeter på längden (iQ, 2 980 mm) men tack vare en inredning och instrumentering som inte liknar något vi sett tidigare har utrymmet i kupén optimerats. Det finns inget pedalställ, ingen konventionell växelspak och inte heller någon vanlig ratt. FT-EV II är i stället byggd enligt framtidens melodi med Drive-by-wire-teknik som gör att alla bilens funktioner kan skötas med vred och spakar som sitter monterade på styret. På så sätt kan utrymmet framtill i bilen utnyttjas mer effektivt och det blir mer plats för alla.
Det är inte bara på insidan futurismen har tagit överhanden. På utsidan märks framförallt den udda fronten med dubbla vindrutor, den nedre ska ge föraren bättre utsikt och underlätta manövrar i trängda lägen. Ytterbackspeglarna har bytts mot små kameror som är integrerade i strålkastarna och baklyktorna är genomskinliga. Eftersom konceptbilen är byggd för att köras i trång stadstrafik är dörrarna av den skjutbara typen och sköts av elmotorer. Toyota uppger att FT-EV II ska klara sig drygt 90 kilometer på en laddning och kunna komma upp 100 km/h.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se