Foto: Jayson Fong / Toyota

Toyota GR Supra uppdateras – får manuell låda

Efter drygt tre år får Toyota GR Supra en facelift. Bland annat vässas chassit. Nu går den också att få med manuell växellåda. 

När Toyota GR Supra presenterades i början av 2019 var intresset skyhögt. Äntligen hade Toyota fyllt luckan som uppstod när den förra Supra-generationen lades ned 2002. 

Sedan hände inte så mycket. GR Supra lyfte aldrig riktigt. Kanske berodde det på att den i grunden var en BMW Z4. Kanske berodde det på att motorn ”bara” lämnade 340 hästkrafter. Kanske berodde det på att det enda växellådsalternativet var en åttaväxlad konventionell automatlåda med momentomvandlare.

Nu har man åtgärdat åtminstone den sista punkten. Från och med nu går det nämligen att få sin GR Supra med sexväxlad manuell låda. Jajamensan, en riktig spaksak. Växellådan ska vara nyutvecklad, men använder ett befintligt växellådshus – gissningsvis från BMW:s lagerhyllor. Även kopplingen ska vara helt ny, en rejäl pjäs med stor friktionsyta enligt Toyota. Slutväxeln har fått en mer accelerationsvänlig utväxling: 3,46:1 jämfört med 3,15:1 i den automatväxlade GR Supra. 

1 AV 4
Dra i spaken, vinn en växel.
Foto: Jayson Fong / Toyota
2 AV 4
Ny mittkonsol ska ge större utrymme för växlingshanden.
Foto: Jayson Fong / Toyota
3 AV 4
Nya 19-tumsfälgar är lättare än de gamla.
Foto: Jayson Fong / Toyota
4 AV 4
Foto: Jayson Fong / Toyota

Man har också filat på motorstyrningen för att uppväxlingar ska ske ryckfritt och vid nedväxlingar ”är mjukvaran justerad för bibehållen prestanda”. Om det betyder att bilen mellangasar vid nedväxlingar framgår inte, men det ligger åtminstone nära till hands. Antispinnsystemet har anpassats för att fungera ihop med den nya lådan. 

Samtidigt som man introducerar gör-det-själv-lådan passar man också på att uppdatera modellen som sådan. Chassit har fått justeringar med nya, styvare bussningar och omkalibrerade stötdämpare. Styrservot har också fått ny mjukvara som en ”finjustering”. Och så har mittkonsolen fått en ny utformning, inte minst för att lämna större utrymme för handen när man nu ska vifta omkring med växelspaken. 

Du känner igen den manuellt växlade GR Supra på att Supra-emblemet på bakstammen är rödlackerat.