Toyota GR Yaris officiell – 3-cylindrig busbil med 261 hk
Toyota presenterar i dag sin andra prestandabil på kort tid. Efter GR Supra är det nu dags för GR Yaris som beskrivs som en bil med rötter i biltillverkarens erfarenheter från rally-VM.
Strax innan jul avslöjade Toyota att de har skapat en prestandaversion av nya Yaris. Vi fick se en kort film där vd Akio Toyoda satt bakom ratten och yrde upp damm – ungefär som i rally. Och rally, det är just vad Toyota lyfter fram när de pratar om GR Yaris. Bilen är nämligen ett resultat baserat på de erfarenheter som märket har sig från sina många år i WRC (rally-VM) med flertalet segrar, så sent som 2019 då Ott Tänak vann mästerskapet i en Yaris och 2018 då Toyota vann konstruktörsmästerskapet.
PROV: Vi kör Toyota GR Yaris
Men Toyota GR Yaris, som är en form av efterträdare till Yaris GRMN, är inte Ott Tänaks nya tjänstebil utan en busbil för gatan, för vem som helst att bruka. Dock fungerar GR Yaris som homologiseringsmodell för utvecklingen av Toyotas nya rallybil.
Som beteckningen (GR) avslöjar är det Toyota Gazoo Racing som har haft flera fingrar med i utvecklingen av modellen, ett finger har även kommit från Tommi Mäkinen Racing. Fyrfaldige rallyvärldsmästaren Mäkinen förknippas av många förmodligen mest med Mitsubishi, men han är i dag teamchef i Toyotas rallyteam.
LÄS MER: Allt om nya Toyota Yaris Hybrid
Toyota GR Yaris har en trecylindrig bensinmotor på 1,6 liter som med turboassistans kommer upp i 261 hästkrafter (39 fler än i Yaris GRMN) och 360 newtonmeter vilket gör maskinen till världens mest effektstarka trecylindriga motor som placerats i en produktionsbil. Siffrorna är imponerande, och än mer imponerande blir de när man relaterar till bilens tjänstevikt på 1 280 kilo. Onödig vikt har man sparat in på genom att använda kolfiber i taket och aluminium i motorhuv, dörrar och baklucka.
Petar man i de sex manuella växlingslägena i rask fart går 0-100 km/h på under 5,5 sekunder och toppfarten är begränsad till 230 km/h.
Modellen är fyrhjulsdriven. Det rallyinspirerade drivsystemet GR-Four är nyutvecklat och kan fördela krafterna mellan fram- och bakaxel fullt ut, det vill säga 100 procent av drivningen kan läggas på antingen fram- eller bakhjulen. I standardläget är drivningen 60 procent fram och 40 procent bak, i Sport-läget är 30 procent av drivningen på framhjulen medan 70 procent överförs till bakhjulen. I läget Track kan drivningen låsas till 50 procent fram och 50 procent bak.
PROV: Vi kör Toyota GR Yaris
För den som inte nöjer sig med ovanstående kan Circuit Pack kryssas för i tillvalslistan. Det innebär att bilen blir än mer optimerad för bankörning. Circuit Pack innehåller två differentialbromsar av Torsen-typ som fördelar kraften optimalt inom respektive hjulpar (sidledes). Paketet innehåller även vassare hjulupphängningar och andra 18-tumsfälgar skodda med Michelin Pilot Sport 4 S-däck i dimension 225/40.
LÄS OCKSÅ: Vi kör nya Toyota C-HR 2,0 Hybrid
GR Yaris må ha samma modellnamn som nya Yaris, men bilen är kraftigt modifierad. Främre delen av bilen bygger på plattformen GA-B (TNGA-B) som nya Yaris bygger på, men bakre delen kommer från den större GA-C-plattformen (TNGA-C). Det ger en bil med helt andra egenskaper, exempelvis har motorn kunnat flyttas bakåt för bättre viktfördelning. Den unika konstruktionen har även varit nödvändig för fyrhjulsdriftssystemet och hjulupphängningarna.
En annan detalj som skiljer GR Yaris från nya Yaris, och som är väldigt tydlig, är antalet dörrar. Medan nya Yaris endast kommer i femdörrarsutförande är GR Yaris en tredörrarsmodell.
PROV: Vi kör Toyota GR Yaris
Vi har redan varit iväg och kört nya Toyota GR Yaris och Robin Törnros, som var vår man på plats, kom hem med mungipor uppdragna till öronen. ”Den är ascool”, var hans första kommentar. Robins provkörning av bilen läser du i nästa nummer av Teknikens Värld, och på teknikensvarld.se i nästa vecka
.
https://youtu.be/VCaR6EgED4sGR Yaris börjar säljas i Sverige under hösten 2020. I och med att det är ett tag till dess har Toyota ännu inte släppt några prisuppgifter.Produktionen av modellen äger rum i Toyotas Motomachi-fabrik i Japan på en speciell lina för företagets GR-modeller. Det unika är att denna ”produktionslina” inte är ett konventionellt löpande band utan i stället ett gäng produktionsceller som sammanbinds med självgående plattformar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se