Toyota GT 86 säljer dåligt – kan få tråkiga effekter
Toyotas hyllade sportcoupé GT 86 når inte alls upp till de säljmål som den japanska biltillverkaren slagit fast. Det kan få effekter i form av utebliven prestandaversion.
Toyota GT 86 kom som en frisk fläkt för ett par år sedan. Den satte genast många hjärtan i brand, inte minst hos de många biljournalister som körde den. Teknikens Världs Linus Pröjtz smälte vid första provkörningen och hela testlaget föll pladask 2012 och utsåg den därför till vinnare av Teknikens Världs Stora Bilpris 2013.
Anledningen till de positiva omdömena stavas den beprövade konstruktionen där låg vikt med perfekt balans kombineras med bakhjulsdrift. Trots en boxerfyran på endast 200 hästkrafter går det att ha nästan hur kul som helst i GT 86.
Med tanke på alla lovord borde GT 86 sälja lika bra som smör går åt i solsken. Men så är icke fallet, tyvärr. Toyotas chef i Europa för forskning och utveckling, Gerald Killmann, erkänner för brittiska Auto Express att GT 86 inte når upp till uppsatta säljmål på någon av de stora marknaderna. Detta kan få förödande effekter.
Många vill se en GT 86 med mer pulver under huven. Med en maskin som gör GT 86 till lite av en best. En riktig prestandaversion helt enkelt. 200 hästkrafter lockar inte tillräckligt till köp.
Men som Gerald Killmann säger, den dåliga försäljningen sätter troligtvis stopp för en prestandaversion.
– Det är svårt att affärsmässigt rättfärdiga tillverkning av en prestandaversion eller en cabrioletversion baserat på hur försäljningen ser ut nu, säger han.
Snacka om moment 22.
Gerald Killmann säger också att Toyota ställer sig frågande till varför GT 86 säljer dåligt med tanke på medias positiva bild av bilen. Men personligen tycker han att ”motorn skulle behöva lite mer”.
Fotnot: Toyota GT 86 har en syskonbil i Subaru BRZ. De båda är utvecklade parallellt med varandra där Toyota stod för vissa bitar och Subaru för andra, inte minst motorn. Men det är Toyota GT 86 som har fått mest tid i rampljuset då de små detaljer som gör skillnad mellan bilarna är till Toyotas fördel. Inte minst styrningen som Teknikens Värld i Bankalaset 2012 upplevde som bättre i GT 86 än i BRZ. Av 21 bilar, de flesta rejält effektstinna, placerade sig BRZ på tionde plats medan GT 86 nådde upp till en sjätteplats.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se