Toyota iQ växer, men kommer inte som hybrid
Toyotas lilla iQ visades för första gången upp i Frankfurt förra året. Sedan dess har vi fått veta att den dyker upp till försäljning i Sverige redan nästa år. Nu kommer uppgifter om att iQ kommer att agera bas för fler något större modeller.
3+1-sitsiga Toyota iQ har rönt stor uppmärksamhet på de bilsalonger där den har ställts ut, bland annat för det lilla tuffa formatet, den annorlunda planeringen av sittplatserna samt bilens miljöfokus.
Toyota är redan nu i planeringsstadiet för att så småningom producera större modeller baserade på iQ:s plattform. Uppgifterna är inte helt oväntade eftersom det blir mer kostnadseffektivt att basera flera modeller på samma plattform. Samtidigt kan man också se det som att japanerna vill ta upp konkurrensen med Volkswagens något större Up! som finns i flera olika utföranden.
Tidningen AutoCar berättar att Toyota, trots iQ:s gröna intentioner, inte har några planer på att lansera en hybridversion av bilen. En av anledningarna är att bilens totalvikt med batterier skulle bli så hög att bränsleförbrukningen ändå inte skulle gynnas, de motorer som utvecklas till bilen är redan snåla i sig. En större anledning till att det inte blir en hybridversion är att batteripaketet helt enkelt inte får plats i den lilla bilen.
Den diesel och de två bensinare som förväntas ta plats i bilen har Toyota inte berättat speciellt mycket om. Dock är det känt att maskinerna kommer att klara Euro 6-kraven som träder i kraft 2014 och att de hamnar under den magiska 120-gramsgränsen för hur mycket koldioxid de släpper ut. iQ kommer också att vara utrustad med start/stopp-teknologi.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se