Toyota krymper plattform
TNGA-plattformen presenteras nu i kompakt form. Flexibilitet, låg vikt och vridstyvhet ska ha varit i fokus vid framtagandet. Nya Yaris kommer med tekniken nästa år.
Toyota TNGA-plattform ynglar av sig och kommer i ett mindre utförande. Toyota New Global Architecture, som förkortning står för, är enligt Toyota i själva verket en filosofi som nu omfattar en handfull olika plattformar. Först ut var GA-C som gjorde debut i hybriden Prius generation fyra som lanserades 2015 och kom senare även till modellerna C-HR och Corolla.
Nu presenteras den mindre varianten GA-B som ersätter den tidigare B-plattformen från 2005 och har funnits i mängd bilar, bland annat nu nedlagda Urban Cruiser men även i dagens Yaris.
Låg vikt, vridstyvhet och flexibilitet ska känneteckna plattformen. Fram finns en hjulupphängning av McPhersontyp men bak kan såväl en halvstel torsionsaxel som en av multilänktyp monteras. Förarens sittposition är låg och tillbakaskjuten. Hjulen är placerade långt ut och överhängen blir därmed små.
GA-B kommer att dyka upp i en rad modeller och först ut blir förmodligen nya Yaris nästa år. En bil som vår spionfotograf har fångat på bild flera gånger, nu senast med sitt rätta skal under testkörning på Nürburgring.
Den kompakta plattformen kan mycket väl dyka upp hos på bilar från Suzuki och Subaru, tillverkare som man har inlett allt mer affärer med. Ett samarbete rörande elbilsplattformen vid namn e-TNGA är redan presenterat.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se