Toyota lanserar effektivare dieselmotorer
Toyota har filat på sin dieselteknik och lanserar därför två nya maskiner på 2,4 respektive 2,8 liter. Effektivare förbränning, lägre utsläpp och mer vridstyrka är motorernas nya paradgrenar.
De två nya direktinsprutade turbodieselmotorerna från Toyota, 2GD-FTV på 2,4 liter och 1GD-FTV på 2,8 liter, är utrustade med vad som kallas för nästa generations värmeisolerande dieselförbränning. Enligt Toyota är det första gången någonsin som TSWIN-tekniken (Thermo Swing Wall Insulation Technology) används.
I kombination med kolvar vars aluminium är ytbehandlad med porös kiseldioxid sänks kylförlusterna vid förbränningen med omkring 30 procent. Isoleringstekniken kallas SiRPA och har fördelen att materialet både kan värmas upp och kylas ned snabbt.
Den maximala termiska verkningsgraden hos 2,8-litersmaskinen ligger på 44 procent vilket är väldigt högt, och enligt Toyota ett av de högsta värdena som någonsin uppnåtts i genren.
Motorerna, som har en kompression på 15,6:1, har försetts med helt nya turboaggregat som är utvecklade av Toyota själva. Dessa ska vara 30 procent mindre än föregångarna tack vare variabel turbogeometri, nyutvecklade turbiner och impellrar – som också för med sig snabbare respons.
För första gången någonsin har Toyota adderat så kallad selektiv katalytisk reduktion (SCR) med hjälp av en urea-lösning. Det minskar utsläppen av kväveoxider (NOx) med upp till 99 procent.
Toyotas nya motorer är inte bara renare sett till partikelutsläppet, de är också snålare och därmed snällare mot plånboken jämfört med sina föregångare. 15 procent lägre förbrukning uppnås trots mer vridstyrka, 25 procent mer vid maxvridet och elva procent mer vid låga varv.
Stora 2,8-litersmotorn ger 177 hästkrafter vid 3 400 r/min och 450 newtonmeter mellan 1 600 och 2 400 r/min. Vid låga 1 200 r/min finns 370 newtonmeter tillgängligt.
Lilla 2,4-litersmotorn ger 150 hästkrafter vid 3 400 r/min och 400 newtonmeter mellan 1 600 och 2 000 r/min. Vid 1 200 r/min finns 330 newtonmeter tillgängligt.
De båda nya dieselmotorerna är tänkt att ersätta dagens KD-generation (1KD-FTV på 3,0 liter och 2KD-FTV på 2,5 liter) under de närmaste åren, bland annat i Hilux. Årligen räknar Toyota med att tillverka 700 000 exemplar av motorerna som under 2016 ska erbjudas på 90 olika marknader världen över. Under 2020 ska de finnas tillgängliga på 150 olika marknader.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se