Toyota och Subaru fortsätter sportbilssamarbetet
BRZ och GT 86, Subarus och Toyotas sportbilar, får en fortsättning. Det bekräftar Fuji Heavy Industries högsta boss Yasuyuki Yoshinaga.
2012 lanserades de – Subaru BRZ och Toyota GT 86. Två sportbilar som – med boxermotor på 200 hästkrafter och bakhjulsdrift – på förhand ifrågasattes för att vara tama, men som sedan har hyllats världen över. Effekt är inte allt, det är bilarna tydliga bevis på.
Vi på Teknikens Värld kallade omgående BRZ för ett lyckopiller och GT 86 tilldelades Teknikens Världs Stora Bilpris 2013.
Men om det skulle bli en fortsättning för de båda japanska sportbilarna har länge var höljt i dunkel. Det har snackats om låga försäljningssiffror (vilket tydligen inte stämde) och eventuella nedläggningar, men så plötsligt för ett drygt år sedan bekräftade Toyota att GT 86 (heter 86 i vissa delar av världen och Scion FR-S i USA) kommer att få en uppföljare. Men om det var tillsammans med Subaru var ovisst.
Yasuyuki Yoshinaga, högsta hönset på Fuji Heavy Industries som Subaru ingår i, avslöjar i en intervju med Automotive News att Subaru och Toyota redan har kommit överens om en fortsättning. En generationsväxling stundar.
– Vi har redan avtalat med Toyota att vi ska göra en fullständig modellförändring. Vi har inte bestämt när lanseringen ska äga rum, säger Yasuyuki Yoshinaga.
I intervjun berättar han också att målet för Subaru är att totalt sälja drygt en miljon bilar (alla modeller, inte bara BRZ) årligen världen över. Förra året tillverkade de knappt 900 000 bilar medan försäljningen låg lite drygt över den siffran. Fler bilar än dryga miljonen sägs inte vara intressant för Subaru som vill behålla sin status som nischad biltillverkare.
Han avslöjar också at Subarus första laddhybrid planeras till modellår 2018.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se