Toyota och Subaru stärker samarbetet – bekräftar ny GT 86 och BRZ
Toyotas och Subarus snart 15-åriga samarbete går in i en ny fas för att de båda japanska biltillverkarna ska stå bättre rustade inför framtidens utmaningar inom uppkoppling, elektrifiering och autonom teknik. Samtidigt bekräftas en ny generation liten sportbil.
Redan 2005 ingick Toyota och Subaru ett affärsavtal som under åren har fördjupats allt mer, framför allt på senare år. Parallellt har Toyota gått in som storägare i Subarus moderbolag Fuji Heavy Industries som sedan 2017 heter Subaru Corporation. Numera är Toyota Subaru-koncernens enskilt största ägare med 16,83 procent av aktierna.
Ett resultat vi sett till följd av samarbetet är förstås sportbilarna Subaru BRZ och Toyota GT 86. Ett annat, som når mållinjen först nästa år, är det elbilssamarbete som presenterades i somras. En eldriven och fyrhjulsdriven suv ska avtäckas i samband med OS i Tokyo som äger rum i juli och augusti 2020.
I fredags meddelade Toyota och Subaru att de båda biltillverkarna ska stärka sina gemensamma band än mer. Mycket handlar om att kraftfullt möta nya eran inom uppkoppling, autonomi (självkörande), automation, delning och elektrifiering. De skriver att resultatet ska bli bättre produkter än de bilar respektive företag hittills har åstadkommit och att körglädje är en huvudingrediens.
LÄS MER: Nytt avtal för Toyota och Suzuki närmare varandra
För att uppnå ett samarbete på ett djupare plan kommer Toyota att utöka sin ägarandel i Subaru medan Subaru kommer att köpa aktier i Toyota.
Toyota ska utöka sitt aktieinnehav i Subaru till totalt 20 procent och Subaru förutses bli ett dotterbolag till Toyota.
För att Toyotas utökade aktieinnehav i Subaru ska kunna förverkligas måste Subaru köpa aktier i Toyota för motsvarande belopp, uppemot 80 miljarder yen.
Toyotas vd Akio Toyoda säger att trots den omställning som påbörjats inom bilindustrin är det viktigt att körglädje bevaras. Fyrhjulsdrift lyfter han fram som en viktig detalj och pekar på framför allt Subarus erfarenheter inom området men även på Toyotas som på senare år nått fina framgångar i rally.
Subarus vd Tomomi Nakamura är övertygad om att det fördjupade samarbetet kommer att stärka deras uttalade mål om att erbjuda kunderna ”njutning och ro i sinnet”.
Sist men inte minst bekräftar de båda bolagen att sportbilssamarbetet kommer att fortlöpa med nästa generation GT 86 och BRZ. Dessutom ska Toyotas hybridteknik implementeras i fler Subaru-modeller än i redan lanserade Crosstrek (XV) Hybrid som säljs i Nordamerika.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se