Toyota Sai – större och lyxigare än Prius
Här ser du en helt ny modell från Toyota. Sai är kusin till en Lexus och större och lyxigare än Prius. Vi snackar alltså om en ny hybrid från japanerna, men om den når utanför Japans gränser är osäkert.
Om några dagar är det dags för bilsalongen i Tokyo och vi har redan sett en lång rad konceptbilar som kommer att dra uppmärksamheten till sig på salongsgolvet. Produktionsfärdiga bilar har det varit mer ont om, men här har vi i alla fall en – nya Toyota Sai.
Du kanske känner igen Sai? Det är inte speciellt märkligt med tanke på att vi skrev om Lexus HS 250h då Detroitsalongen pågick i början av året. De båda bilarna är syskonbilar och grundar sig på samma plattform som senaste generationen Toyota Avensis använder sig av.
Försäljningen av Lexus HS 250h påbörjades i mitten av sommaren i Japan och i slutet av sommaren i USA. Det är klart att Sai kommer att börja säljas i Japan med start den 7 december i år. En USA-lansering kanske även kan äga rum om de vågar äventyra försäljningen av HS 250h där, men någon Europalansering lär vi nog tyvärr inte få se. Det är synd i så fall, för detta större och lite lyxigare alternativ än Prius skulle antagligen fungera fint här.
Ställer man Sai och HS 250h sida vid sida ser man att det inte är mycket som skiljer de båda åt. I stort sett är det fronten som har gjorts om lite, likaså backspegelhusen och sidorutornas sträckning.
Drivlinan i Toyota Sai är densamma som i Lexus HS 250h, det vill säga en 2,4-liters VVTi bensinmotor på fyra cylindrar som arbetar enligt Atkinson-cykeln. Denna är ihopparad med en elmotor som får sin kraft från NiMH-batterier (nickel-metallhydridbatterier). Systemet är kopplat till en CVT-låda. Uteffekten ligger på 190 hästkrafter och används för att driva framhjulen.
Toyota har planer på att sälja 3 000 Sai i månaden. I Japan kostar Sai mellan 259 000 och 327 000 kronor. Det kan jämföras med Lexus HS 250h som kostar mellan motsvarade 303 000 och 411 000 kronor. Här handlar till stor del om man vill betala extra för ett annat emblem i nosen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se