Toyota stoppar ned V8 med 455 hästkrafter i Hilux
Utgående generation Toyota Hilux får en motor av rang under huven – den fem liter stora V8 som Lexus IS F lekte med, men med ännu fler hästkrafter.
Toyota Hilux av sjunde generation, den som nu är på väg att fasas ut för att bereda plats för nya, är vi vana vid att se med raka bensin- och dieselfyror på 2,0, 2,5, 2,7 och 3,0 liter samt en lite kaxigare 4,0-liters V6 som endast säljs i Australien. Någon V8-maskin har den, i gatlegalt utförande, aldrig haft under huven – förrän nu...
Toyota i Sydafrika blev alldeles till sig när de i förrförra månaden sålde landets miljonte Hilux till en kund. I stället för tårta och extra gott kaffe till eftermiddagsfikat fick de idén att göra en specialversion av den populära pickupen.
I denna dubbelhyttsversion av Hilux plockades större delen av originaldrivlinan ut. Motorn ersattes av den V8 som fanns i nedlagda Lexus IS F, det vill säga femlitersmaskinen på 423 hästkrafter. Men till Hiluxen har man låtit Toyota Motorsport fila på effekten som numera uppgår till 455 hästkrafter. Bland annat är insuget utbytt och motorstyrningen kommer från Cosworth. Originallådan har man behållit men kopplingen är ersatt av en dubbelskivig av racetyp. Avgassystemet är även det utbytt till ett vassare dito.
Denna sydafrikanska V8-bestyckade Hilux är fyrhjulsdriven precis som standardbilen men diffarna på fram och bak har förbättrats, fjädringen uppgraderats, hjulen och bromsarna likaså. Fem centimeter närmare marken rullar bilens underrede jämfört med original.
Denna best till Hilux kommer inte i fler exemplar än det vi ser på bilderna här. Så det är inte lönt att bege sig till Afrikas sydligaste land för att försöka plocka hem ett.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se