Toyota Supra trimmad av AC Schnitzer
Nu har tyska trimfirman AC Schnitzer gett sig på en japansk bil – nya Toyota GR Supra. Det är inte bara för ögat bilen har modifierats, även högerfoten får sitt.
Nu undrar du så klart varför AC Schnitzer, som framför allt trimmar BMW-bilar men även Mini, Jaguar och Land Rover, har gett sig på nya Toyota Supra. Det kan tyckas märkligt, men har man koll på biltillverkares olika samarbeten har man förmodligen också koll på att BMW och Toyota samarbetar sedan flera år tillbaka och det senaste gemensamma resultatet är just GR Supra, som nya Supra heter.
Modellen ser inte ut som en BMW på utsidan, men tittar man in i kupén möts man av BMW-detaljer mest överallt. Och under huven finns fler BMW-grejer. Motorn är nämligen densamma som i BMW Z4 M40i, det vill säga den raka sexa på tre liter som ger 340 hästkrafter.
Det är alltså anledningen till att AC Schnitzer nu har kastat sig över en japan.
LÄS MER: Vi kör nya Toyota Supra – så bra är den!
Vi börjar under huven. 340 hästkrafter och 500 newtonmeter har med trimfirmans Plug & Play-box blivit 400 hästkrafter och 600 newtonmeter som skickas till bakhjulen. Dock krävs det minst 98-oktanig bensin för att nå dit (till siffrorna, inte till bakhjulen). Trimmet är certifierat enligt gällande europeiska avgaskrav (Euro 6d-TEMP).
Hur mycket det gör för prestandan avslöjar AC Schnitzer inte, men originalbilens 0-100 km/h på 4,3 sekunder kapas med ett par tiondelar eller i de trakterna, är inte svårt att tänka sig.
Utseendemässigt har AC Schnitzer jobbat lätt, det är alltså inga stora eller överdrivna grejer de har monterat. Luftslitsarna på huven har fått sällskap av två nya ventilationshåll och främre registreringsskyltshållaren är ny (baksidan följer frontens kontur). Längst ned märks en ny, nedre frontsplitter.
Nya Supra har en integrerad vinge som kan liknas vid en ankstjärt. Den finns kvar men ovanpå den har en stor, fast vinge monterats.
Supra levereras med 19-tumsfälgar. Dessa har AC Schnitzer slängt och ersatt med egna doningar i storlek 20 tum. Fyra olika fälgvarianter erbjuds, alla dubbelekrade på något sätt.
Fjädrings- och stötdämparkit finns också, den dyrare varianten är höj- och sänkbar med 30-40 millimeter samt justerbar fasthet. Som mest kan underredet hamna 25 millimeter närmare backen än i standardutförande.
Interiört erbjuds bland annat pedaler i aluminium och AC Schnitzer-kåpa som täcker BMW:s iDrive-vred på mittkonsolen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se