Toyota utesluter elektroniskt gaspedalfel – samtidigt skenade Prius iväg
Härvan med skenande Toyota-bilar ser inte ut att ha någon ände. Toyota och dess motparter försöker överbevisa varandra genom tester, och under tiden skenar ytterligare en Toyota Prius iväg på motorvägen.
Det är på blodigt allvar med tanke på alla de liv som felen hos Toyota-bilar sägs ha orsakat, men samtidigt är det nästan lite komiskt vilka proportioner det hela kan ta, i synnerhet tack vare medias hårdbevakning runt om i världen. Och det ser inte ut att ta slut för nu har det blåst upp i USA igen, här har du det senaste i kort version.
För några veckor sedan kopplade bilingenjörprofessor David Gilbert vid Southern Illinois University om kretsarna som sköter accelerationen i en Toyota Avalon vilket resulterade i en skenande bil där gasen hängde sig likt det som hänt många bilar som varit inblandade i dödsolyckor i främst USA (fem bekräftade sedan 2007, ytterligare 47 dödsolyckor under utredning).
Nu slår Toyota tillbaka mot professorns undersökning genom att ha anlitat en oberoende expertfirma samt en ledande bilingenjör vid Stanford University – Christian Gerdes. Deras gemensamma uttalande är att denna omkoppling av kretsar omöjligen kan ske av sig självt i verkligheten. Mike Michels, Toyotas talesman, avfärdar David Gilberts test som helt orealistiskt och menar att han hade kopplat om i en specifik sekvens som på flera sätt är omöjligt.
Tilläggas bör, som Washington Post poängterar, att ingenjör Christian Gerdes som Toyota använt sig av får pengar från just Toyota, och andra biltillverkare, för att finansiera sin verksamhet och forskning.
Christian Gerdes utförde samma experiment som David Gilbert på en rad andra bilar, bland annat BMW 325, Subaru Outback och Ford Fusion, för att konstatera att andra bilar påverkas på samma sätt som Toyotas bilar. Alla testade bilar gasade på ofrivilligt efter att de sex kablarna inom två olika kretsar kopplats om.
Christian Gerdes vill dock inte ta Toyota helt i försvar i frågan om det är ett elektroniskt fel eller inte.
– Jag kan inte säga att där inte är ett problem med Toyota-bilarna. Jag har inte undersökt frågan så pass bra.
Det ska dock poängteras att Toyota inte sopar problemen under mattan som man kanske kan få känslan av när man skummar igenom media. Kristen Tabar, chef för elektroniksystem vid Toyotas tekniska center i Michigan, säger att de måste kontrollera alla påståenden, fakta och bevis för att kunna hitta problemet och lösa det.
– Vi tar väldigt seriöst på allt som rör frågan och vi måste samla mer information. Bilarna är väldigt komplexa men baserat på det senaste är vi säkra på att det inte rör sig om ett elektroniskt problem, säger hon.
Toyotas presskonferens där de klargör att det inte ligger ett elektronikfel kan ni se på följande länkar:
• Del 1, 27 minuter lång
• Del 2, 47 minuter lång
Toyota Prius skenade
Samma dag som Toyota höll presskonferens angående ovanstående råkade en man i Kalifornien ut för att hans Prius skenade iväg på motorvägen i 151 km/h och flög över ett backkrön. Hans bil hade återkallats för bromsproblem men inte för problem med gaspedalen/plötsligt acceleration. Mannen fick stopp på sin bil först när han hade ringt nödnumret 911 och en motorvägspolis agerat bromsklots med sin bil framför Priusen.
Se mer om incidenten via filmklippen nedan, det övre från WPRI.com Eyewitness News och det undre från CNN. I amerikansk television i går tog det här upp mycket av sändningarna.
https://youtu.be/EQ0aVipFR34?height=347&width=575https://youtu.be/EgPRBgPRQkI?height=347&width=575
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se